Αθήνα

°C

kairos icon

Δευτέρα

29

Απριλίου 2024

alphafreepress.gr / ΠΟΛΙΤΙΚΗ / Νομοσχέδιο Πιερρακάκη για πανεπιστήμια 2024: Το σχέδιο της κυβέρνησης
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Νομοσχέδιο Πιερρακάκη για πανεπιστήμια 2024: Το σχέδιο της κυβέρνησης

Νομοσχέδιο Πιερρακάκη για πανεπιστήμια 2024: «Θεσπίζουμε τις αυστηρότερες προϋποθέσεις σε όλη την Ευρώπη για την ίδρυση των παραρτημάτων των ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στην Ελλάδα»

Καίρια ζητήματα έθιξε ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης νωρίτερα σήμερα, σε μία εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο Action 24. Συγκεκριμένα, μίλησε για τα μέτρα που πρόκειται να ληφθούν σχετικά με την αντιμετώπιση της βίας των ανηλίκων, την εφαρμογή των οδηγιών του ΕΟΔΥ στις σχολικές μονάδες και την πρόβλεψη για τις απουσίες των μαθητών. Εκτενή αναφορά έκανε, επίσης, στα μη κρατικά πανεπιστήμια, την ενίσχυση των δημοσίων πανεπιστημίων αλλά και στην αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Σχετικά με τη βία των ανηλίκων

«Είμαστε δίπλα σε κάθε οικογένεια και σε κάθε παιδί», δήλωσε καταρχάς ο υπουργός Παιδείας για το σοβαρό ζήτημα της ενδοσχολικής βίας και της βίας των ανηλίκων γενικά, που μαστίζει, όχι μόνο τη χώρα μας αλλά και συνολικά την Ευρώπη. Όπως δε πρόσθεσε, εκτός του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, το οποίο δημιουργήθηκε από την προκάτοχό του, κ. Κεραμέως, για την αντιμετώπιση τέτοιων περιστατικών στη χώρα μας, υπάρχει η πρόθεση να γίνουν περαιτέρω κινήσεις: «Χρειαζόμαστε μία καμπάνια εθνικής εμβέλειας κατά της βίας, όλα τα συναρμόδια υπουργεία – αυτό σχεδιάζουμε αυτή τη στιγμή. Στο πλαίσιο αυτής της καμπάνιας, θα υπάρξει και μία πλατφόρμα καταγραφής καταγγελιών και διαχείρισης περιστατικών σε κάθε σχολική μονάδα της χώρας με έναν πολύ αυστηρό τρόπο και σε συνεργασία προφανώς με ψυχολόγους και όλους τους αρμοδίους, κινήσεις που θα ανακοινωθούν το επόμενο διάστημα, μόλις είμαστε έτοιμοι», επεσήμανε.

Εξήγησε μάλιστα, πως πρόθεση της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας αλλά και της κυβέρνησης, είναι να γίνει η καλύτερη δυνατή διαχείριση του κάθε περιστατικού, στην ουσία εμπλουτίζοντας το πλαίσιο, που υπάρχει και ενισχύοντας την αντίληψη της ελληνικής κοινής γνώμης. Να ξέρει, δηλαδή, η κάθε οικογένεια «το πως πρέπει ολιστικά να διαχειριζόμαστε αυτά τα περιστατικά, πως πρέπει να χτυπήσουμε τη βία των ανηλίκων». Ιδιαίτερα σημαντική είναι η συνολική αντιμετώπιση του ζητήματος. «Δεν αρκεί να διαχειριστείς το θέμα στο σχολείο ή να υπάρχει μόνο η πλατφόρμα ή μόνο η καμπάνια. Πρέπει να γίνουν όλα μαζί, απ’όλους τους συναρμόδιους φορείς του ελληνικού κράτους. Κι ακριβώς γι’αυτό, θέλουμε να το κάνουμε συντονισμένα και με τον καλύτερο δυνατό τρόπο», κατέληξε.

Για την αντιμετώπιση του κορωνοϊού στα σχολεία και τις απουσίες

Ενόψει της επαναλειτουργίας των σχολείων τη Δευτέρα, 8 Ιανουαρίου 2024 και λαμβάνοντας υπόψη τις χθεσινές οδηγίες, που ανακοίνωσε ο ΕΟΔΥ σχετικά με τα μέτρα προστασίας κατά του κορωνοϊού και των αναπνευστικών λοιμώξεων γενικότερα, ο υπουργός είπε: «Μπορεί και σήμερα – το αργότερο μέχρι τη Δευτέρα – να βγει η εγκύκλιος για τις απουσίες, η οποία θα λειτουργήσει και αναδρομικά. Η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας θα προβλέπει μέχρι πέντε ημέρες έξτρα απουσίες για παιδιά, που αποδεδειγμένα θα έχουν νοσήσει από τον covid-19. Για τη δικαιολόγηση των απουσιών, θα πρέπει να έχει δηλωθεί επίσημα το κρούσμα – στο φαρμακείο ή με οποιονδήποτε τρόπο επίσημης καταγραφής έχουμε και με αποδεικτικό από το gov.gr».

Για τις απουσίες, που οφείλονται σε γρίπη, ο υπουργός σημείωσε: «Για τη γρίπη ακόμη παρακολουθούμε τα περιστατικά και θα είμαστε σε εγρήγορση για να διαχειριστούμε το θέμα σε συνεργασία με το υπουργείο Υγείας». Όσο για τη διαχείριση των περιστατικών από την κάθε οικογένεια στο σπίτι, παραδέχθηκε και ο ίδιος πόσο δύσκολο είναι να μείνουν τα παιδιά μέσα όταν εμφανίσουν συμπτώματα λοίμωξης ή γρίπης, ωστόσο υπενθύμισε την ταλαιπωρία της κοινωνίας από τον κορωνοϊό, τονίζοντας: «Είναι πάρα πολύ σημαντικό να μπορέσουμε να συγκρατήσουμε τα κρούσματα αυτή τη στιγμή. Οι οδηγίες του ΕΟΔΥ αναφέρουν τα αυτονόητα. Αυτά τα αυτονόητα είναι που θα τηρηθούν και στις σχολικές μονάδες».

Τί είπε ο υπουργός Παιδείας για την τριτοβάθμια εκπαίδευση

Σχετικά με το νόμο για τα μη κρατικά πανεπιστήμια, ο κ. Πιερρακάκης όρισε το χρονικό πλαίσιο: «Διαβούλευση τον Ιανουάριο, ψήφιση το Φεβρουάριο», επιφυλασσόμενος για την ανακοίνωση των συγκεκριμένων ημερομηνιών. Όπως δε διευκρίνισε ο ίδιος, ο νόμος θα αφορά σε «διπλή απελευθέρωση» και όχι μόνο στα μη κρατικά πανεπιστήμια. «Η έμφαση δίνεται κυρίως στο δημόσιο πανεπιστήμιο και στο πως απελευθερώνεται αυτό από την κρατική γραφειοκρατία», τόνισε, αναφέροντας ως χαρακτηριστικό παράδειγμα το καθαρά τυπικό, στην ουσία, ‘αυτοδιοίκητο’ των δημόσιων πανεπιστημίων, εφόσον ακόμη και για μηδαμινές αλλαγές του προϋπολογισμού τους σήμερα απαιτείται υπογραφή του υπουργού.

Στους διαφωνούντες με την ίδρυση των παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στην Ελλάδα, ο υπουργός Παιδείας σχολίασε πως πρόκειται για «μία μάχη οπισθοφυλακής», καθώς «τα δεδομένα είναι απλά και αμείλικτα». Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στους 40.000 Έλληνες φοιτητές του εξωτερικού – «ο αριθμός αυτός είναι μεγαλύτερος από τον αντίστοιχο των Ισπανών ή των Άγγλων. Άρα εμείς χρειάζεται να μπορέσουμε ένα πάρα πολύ μεγάλο κομμάτι αυτών των φοιτητών, των Ελλήνων που σπουδάζουν στο εξωτερικό, να μην χάσουν την σημαντική ευκαιρία να μπορέσουν να σπουδάσουν αυτά τα παιδιά στη χώρα τους», είπε.

Η Ελλάδα έχει σημαντικό πλούτο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση

Πρόσθεσε μάλιστα, στη συνέχεια, πως ενώ η Ελλάδα έχει σημαντικό πλούτο στην τριτοβάθμια εκπαίδευση – στους καθηγητές, στα μέλη ΔΕΠ, στους ερευνητές – δεν έχει κατορθώσει να γίνει περιφερειακό ακαδημαϊκό κέντρο και έφερε ως αντιπροσωπευτικό παράδειγμα, την Κύπρο: «Η Κύπρος έκανε μία αντίστοιχη στρατηγική πριν από μερικά χρόνια, με τη συναίνεση όλων των πολιτικών κομμάτων τονίζω, και τα έχει πάει πάρα πολύ καλά. Αυτή τη στιγμή, στην Κύπρο σπουδάζουν 18.000 Έλληνες. Αυτό το αναφέρω, όχι επειδή πρέπει να μιμηθούμε ακριβώς το μοντέλο της Κύπρου – δεν είναι αυτή η διάθεσή μας.

Εμείς θέλουμε να λύσουμε πολλές εκκρεμότητες μαζί», υπογράμμισε για να εξηγήσει ακολούθως πως «τα προβλήματα παιδείας ακουμπούν πάρα πολλές πτυχές – δεν είναι τα μη κρατικά πανεπιστήμια, η συνολική λύση στα προβλήματα της παιδείας στη χώρα μας αλλά ένα κομμάτι της λύσης». Σε κάθε περίπτωση, «δεν μπορεί να μένει η χώρα κλειδωμένη σε συνθήματα άλλων δεκαετιών, πρέπει να πάμε μπροστά».

Υπάρχει ενδιαφέρον από πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού

Σχετικά με το ενδιαφέρον, που έχει εκδηλωθεί από πανεπιστημιακά ιδρύματα του εξωτερικού αλλά και τον ‘πήχη’ των κριτηρίων λειτουργίας των παραρτημάτων τους, ο υπουργός Παιδείας είπε: «Υπάρχει ενδιαφέρον. Καταρχήν υπάρχει ένας μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας στην προσέγγιση, που θέλουμε να ακολουθήσουμε. Για να παρέχεις πανεπιστημιακού επιπέδου στην Ελλάδα, πρέπει να πληροίς κάποιες πολύ αυστηρές προδιαγραφές. Κι αυτές, αν τις συγκρίνετε με τις αντίστοιχες προδιαγραφές των παραρτημάτων σε όλη την Ευρώπη, θα διαπιστώσετε ότι είναι οι αυστηρότερες». Ο ίδιος μάλιστα, αναφέρθηκε προηγούμενως στην ‘υποκρισία’, που υπάρχει σε σχέση με τα επαγγελματικά δικαιώματα: «Έχουμε αυτή τη στιγμή, βάσει ενωσιακού δικαίου, αναγνωρίσει τα επαγγελματικά δικαιώματα των κολλεγίων.

Το θεμελιώδες δικαίωμα που προκύπτει από την τριτοβάθμια εκπαίδευση, είναι το επαγγελματικό δικαίωμα – αυτό ήδη υπάρχει στα κολλέγια. Τί δεν υπάρχει; Δεν υπάρχει το ακαδημαϊκό δικαίωμα. Δηλαδή, ένας απόφοιτος να μπορέσει να πάει σε ένα δημόσιο πανεπιστήμιο να συνεχίσει τις σπουδές του, μετά να γίνει Καθηγητής. Κι αυτό το πράγμα, έχει γίνει ερήμην μας, θέλω να τονίσω».Με βάση όσα προανέφερε ο υπουργός, σχολίασε το ενδιαφέρον που συγκεντρώνει η χώρα μας ως ακαδημαϊκός προορισμός, καθώς συγκεντρώνει πολλά ‘προσόντα’: «Εδώ υπάρχει μία λογική ‘συμπιεσμένου ελατηρίου’ λόγω των δυνατοτήτων της χώρας μας – θέλετε η τοποθεσία, θέλετε ο πλούτος των Ελλήνων καθηγητών, των μελών ΔΕΠ, θέλετε ερευνητικά, θέλετε η υπεραξία της ελληνικής επωνυμίας σε πολλούς τομείς… όλα αυτά μαζί, δημιουργούν ενδιαφέρον».

Στόχος της κυβέρνησης η ενίσχυση των κρατικών πανεπιστημίων

Ο ίδιος δεν παρέλειψε να μιλήσει και για την ενίσχυση των κρατικών πανεπιστημίων, στο πλαίσιο των βασικών στόχων της κυβέρνησης για το επόμενο διάστημα. «Μία από τις πρώτες νομοθετικές πρωτοβουλίες, που θα φέρουμε στη βουλή, νομίζω η δεύτερη χρονικά – μετά την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, που θα είναι η πρώτη μεγάλη νομοθετική ρύθμιση – αφορά το Δημοκρίτειο πανεπιστήμιο. Το πως το Δημοκρίτειο πανεπιστήμιο μεγαλώνει, γίνεται ένα από τα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της χώρας και πως θα το στηρίξουμε.

Στηρίζουμε αυτή τη στιγμή τα δημόσια πανεπιστήμια με αθροιστικές χρηματοδοτήσεις, οι οποίες θα υπερβούν το 1 δις ευρώ, αν βάλουμε μέσα και ερευνητικά κονδύλια, τα οποία θα δοθούν.  Η στήριξη, που γίνεται είναι θεμελιώδης. Πέραν αυτής, στο νόμο, ουσιαστικά θα υιοθετήσουμε ένα πάρα πολύ μεγάλο κομμάτι των προτάσεων της Συνόδου των Πρυτάνεων. Τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια θα ενδυναμωθούν στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Το Ταμείο Ανάκαμψης τα στηρίζει αυτή τη στιγμή τρομακτικά», τόνισε.

Συνεχίζοντας, έκανε λόγο για την ιδιαίτερη μέριμνα που πρόκειται να δοθεί στη διεθνοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων:

«Πέρα από το ποιοι θα έρθουν στα μη κρατικά πανεπιστήμια ή θα ενδιαφερθούν σαν παραρτήματα, πολλά μεγάλα πανεπιστήμια του εξωτερικού θα έρθουν μέσω των δημοσίων πανεπιστημίων με το μηχανισμό που δημιουργούμε αυτή τη στιγμή. Θα υπάρξουν πολλά κοινά μεταπτυχιακά προγράμματα – το Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο με ένα μεγάλο αμερικανικό πανεπιστήμιο, το Οικονομικού Πανεπιστήμιο με ένα μεγάλο ευρωπαϊκό… Κι εμείς, αυτό θα το χρηματοδοτήσουμε μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, για να μπορέσει να γίνει γρηγορότερα και ευκολότερα με στόχο να φέρουμε και πάρα πολλούς ξένους φοιτητές για σπουδές στη χώρα μας. Άρα, υπάρχει μία συνολική στρατηγική εδώ. Δεν έχει κανείς, κανένα λόγο να φοβάται!», υπογράμμισε.

Η αναβάθμιση της Επαγγελματικής και Κατάρτισης

Με στόχο την κάλυψη των θέσεων εργασίας από εξειδικευμένο προσωπικό, που αυτή τη στιγμή απουσιάζει, προκειμένου να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία της ελληνικής οικονομίας, ο υπουργός Παιδείας αναγνώρισε το ζήτημα ως «θεμελιώδες», δηλώνοντας πως «στην ουσία, είμαστε συναρμόδια υπουργεία με το υπουργείο Εργασίας σε αυτό. Ένα κομμάτι είναι η επαγγελματική εκπαίδευση, ένα κομμάτι είναι η κατάρτιση». Στη συνέχεια, δίνοντας περισσότερες λεπτομέρειες για τα επόμενα βήματα προς την κατεύθυνση της αναβάθμισης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, μίλησε για τη δημιουργία δομών τύπου campus για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, όπου θα διαλειτουργούν τα ΕΠΑΛ με τα ΙΕΚ επάνω σε στοχευμένα αντικείμενα.

Μάλιστα, τα ΙΕΚ, πρόκειται να μετονομαστούν σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.) και θα ενσωματώσουν 130 νέες ειδικότητες, δηλαδή νέα επαγγέλματα. Οι νέες δομές θα τρέξουν στη λογική του Πρότυπου ΕΠΑΛ Περάματος, από το οποίο έγινε πρόσφατα η παρουσίαση του συνολικού σχεδιασμού σε ό,τι αφορά την αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης από τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και τον υπουργό Παιδείας, Κυριάκο Πιερρακάκη.

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις