Πέμπτη

alphafreepress.gr / ΚΟΣΜΟΣ / Απολιθώματα δεινοσαύρων: Ανακαλύφθηκε το μεγαλύτερο θαλάσσιο ερπετό

Απολιθώματα δεινοσαύρων: Ανακαλύφθηκε το μεγαλύτερο θαλάσσιο ερπετό

Απολιθώματα δεινοσαύρων: Τα κόκαλα ανακάλυψαν απλοί πολίτες σε παραλία του Μρίστολ

Στην ανακάλυψη του μεγαλύτερου θαλάσσιου ερπετού που πέρασε από τον πλανήτη κατέληξαν οι επιστήμονες, ύστερα από την εύρεση απολιθωμένου οστού της γνάθου του. Το μέγεθός του εκτιμάται πως ξεπερνά τα δύο λεωφορεία και οι επιστήμονες χρονολογούν την ύπαρξή του περίπου 202 εκατομμύρια χρόνια πριν, κατά την εποχή των δεινοσαύρων. Το πρώτο εύρημα του συγκεκριμένου είδους βρέθηκε το 2016 σε μία παραλία στο Σόμερσετ του Ηνωμένου Βασιλείου, όταν ο κυνηγός απολιθωμάτων, Πολ ντε λα Σαλ έψαχνε στην παραλία μαζί με την σύζυγό του, Κάρολ. Εκεί εντόπισαν ένα κόκαλο μεγέθους ενός μέτρου που ανήκε στη γνάθο του συγκεκριμένου πλάσματος, το οποίο και παραδόθηκε στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ.

Το δεύτερο εύρημα ανακαλύφθηκε το 2020 από τους Τζάστιν και Ρούμπι Ρέινολντς, οι οποίοι βρήκαν ένα ακόμη μεγαλύτερο κόκαλο της γνάθου του ερπετού, περίπου δύο μέτρα, μόλις 10 χιλιόμετρα μακριά από το προηγούμενο. Οι επιστήμονες συνδυάζοντας τα δύο αυτά στοιχεία, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για ένα είδος ιχθυόσαυρου του οποίου το μήκος μπορεί να έφτανε και τα 25 μέτρα. Το όνομα που δόθηκε στο είδος είναι Ichthyotitan severnensis και οι ειδικοί εκτιμούν πως έχει παρόμοιο μέγεθος όσο μία μπλε φάλαινα. Χρειάζονται, ωστόσο, περισσότερα στοιχεία προκειμένου να εξακριβώσουν το πραγματικό μέγεθος του είδους, όπως δήλωσε και ο παλαιοντολόγος Ντιν Λόμαξ, του οποίου η μελέτη δημοσιεύθηκε την Τετάρτη, στο Plos One. Εκτιμάται πως ο γιγαντιαίος ιχθυόσαυρος πέθανε σε μία μαζική εξαφάνιση και οι επόμενοι ιχθυόσαυροι δεν έφτασαν ποτέ το μέγεθός του.

Το είδος του γιγαντιαίου ιχθυόσαυρου

Τα οστά χρονολογούνται από το τέλος της Τριαδικής Περιόδου, κατά τη διάρκεια μιας εποχής γνωστής ως Rhaetian, όταν οι ιχθυόσαυροι κολυμπούσαν στους ωκεανούς και οι δεινόσαυροι βασίλευαν στην ξηρά. Η πρόσφατα ανακαλυφθείσα γνάθος είναι ένα δείγμα καλύτερης ποιότητας από την πρώτη, παρουσιάζοντας τα χαρακτηριστικά του γιγαντιαίου πλάσματος που το κάνει να ξεχωρίζει από άλλα είδη, δήλωσε ο Lomax. Τα οστά των γνάθων του severnensis χρονολογούνται περίπου 13 εκατομμύρια χρόνια μετά τα γιγαντιαία απολιθώματα ιχθυόσαυρων που ανήκουν σε διαφορετικά είδη που βρέθηκαν προηγουμένως στον Καναδά και την Κίνα. Οι ιχθυόσαυροι, που έμοιαζαν ελαφρώς με σύγχρονα δελφίνια, εμφανίστηκαν για πρώτη φορά πριν από περίπου 250 εκατομμύρια χρόνια.

Με την πάροδο του χρόνου, μερικά από αυτά εξελίχθηκαν και απέκτησαν μεγαλύτερα μεγέθη σώματος και μέχρι πριν από 202 εκατομμύρια χρόνια, οι τιτάνες των ωκεανών όπως ο severnensis ήταν πιθανότατα τα μεγαλύτερα θαλάσσια ερπετά. Αλλά οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι γιγάντιοι ιχθυόσαυροι εξαφανίστηκαν κατά τη διάρκεια ενός γεγονότος οξίνισης των ωκεανών που συνέβη πριν από περίπου 200 εκατομμύρια χρόνια και οι επιζώντες ιχθυόσαυροι δεν μεγάλωσαν ποτέ ξανά σε τέτοια γιγαντιαία μεγέθη πριν εξαφανιστούν πριν από 94 εκατομμύρια χρόνια. Οι ερευνητές τόνισαν ότι απαιτούνται περαιτέρω στοιχεία για να επιβεβαιωθεί το ακριβές μέγεθος του severnensis και παραμένουν αισιόδοξοι ότι ένα πλήρες κρανίο ή σκελετός μπορεί να ανακαλυφθεί στο μέλλον, δήλωσε ο Λόμαξ.

ΠΗΓΗ: cnn.gr