Αθήνα

°C

kairos icon

Παρασκευή

26

Απριλίου 2024

alphafreepress.gr / ΕΛΛΑΔΑ / Ίμια σύγκρουση – επεισόδιο: Πώς η τουρκική ακταιωρός συγκρούστηκε με σκάφος του Λιμενικού
ΕΛΛΑΔΑ

Ίμια σύγκρουση – επεισόδιο: Πώς η τουρκική ακταιωρός συγκρούστηκε με σκάφος του Λιμενικού

Ίμια σύγκρουση - επεισόδιο: Ένταση στα Ίμια ανήμερα των Θεοφανίων - Σκάφη της τουρκικής ακτοφυλακής και του ελληνικού λιμενικού συγκρούστηκαν.

Αποφασισμένη να μην συμμορφωθεί παρά την αποστροφή που προκαλεί στις περισσότερες χώρες δείχνει η Τουρκία, προκαλώντας καθημερινά, ακόμη και ανήμερα των Θεοφανείων. Το επεισόδιο στα Ίμια, ανάμεσα σε σκάφη του Λιμενικού και της Τουρκικής Ακτοφυλακής, έρχεται να προστεθεί στη λίστα των προκλητικών κινήσεων που ανεβάζουν την ένταση. Τη νύχτα της τγης 6ης Ιανουαρίου ανοιχτά των Ιμίων σκάφος της τουρκικής Ακτοφυλακής προχώρησε με ταχύτητα πάνω από δίχτυα τα οποία είχαν τοποθετήσει εκεί Έλληνες ψαράδες, με αποτέλεσμα να τα σκίσουν. Τότε εμφανίστηκε σκάφος του ελληνικού Λιμενικού , με την τουρκική ακταιωρό να αποχωρεί από την περιοχή. Κατά την αναχώρησή του το τουρκικό σκάφος έκανε επικίνδυνους ελιγμούς, με αποτέλεσμα να προσκρούσει στο σκάφος του Λιμενικού, προκαλώντας αξιοσημείωτη ζημιά.

Όπως ανέφερε ο δήμαρχος Καλύμνου, Δημήτρης Διακομιχάλης στον ΣΚΑΙ, 5 ελληνικά αλιευτικά σκάφη από την Κάλυμνο μετέβησαν στην περιοχή των Ιμίων, εντός των ελληνικών χωρικών υδάτων, για να ψαρέψουν τσιπούρες. Σύμφωνα με τον κ. Διακομιχάλη, όταν οι Τούρκοι είδαν να ψαρεύουν τα ελληνικά αλιευτικά, σκάφη του τουρκικού λιμενικού εισέβαλαν εντός των χωρικών μας υδάτων, προσπαθώντας να κόψουν τις σημαδούρες των Ελλήνων ψαράδων. Ο δήμαρχος Καλύμνου ανέφερε πως τα σκάφη της τουρκικής ακτοφυλακής που εισήλθαν στα χωρικά μας ύδατα ήταν 3, με αποτέλεσμα οι Έλληνες ψαράδες να ζητήσουν βοήθεια από το λιμενικό. Την ώρα που ήρθαν τα σκάφη του ελληνικού λιμενικού σώματος, τουρκική ακταιωρός πραγματοποιώντας ριψοκίνδυνους ελιγμούς ήρθε σε επαφή με σκάφος του λιμενικού σώματος, με αποτέλεσμα το ελληνικό σκάφος να υποστεί ζημιές.

Ίμια: Το σχόλιο της Χουριέτ

«Ένταση στα Ίμια (Kardak)» σχολιάζει από πλευράς της η τουρκική εφημερίδα Χουριέτ.

«Σκάφη τουρκικής ακτοφυλακής με ελιγμούς εμπόδισαν τα δύο σκάφη ελληνικής ακτοφυλακής και τα απομάκρυναν από τα τουρκικά χωρικά ύδατα» ισχυρίζεται η Χουριέτ.

Συχνό φαινόμενοι οι οχλήσεις ψαράδων

Οι μαγκιές των Τούρκων κατά ψαράδων είναι συνηθισμένο φαινόμενο. Σύμφωνα με καταγγελίες Ελλήνων, Τούρκοι αλιείς φαίνεται πως ψαρεύουν ακόμα και σε τρία με τέσσερα μίλια από την Λέσβο. Αυτό, συμβαίνει, σε περιοχή ξεκάθαρης ελληνικής δικαιοδοσίας. Μάλιστα, στον αντίποδα, οι τούρκοι κάνουν παρατηρήσεις στους Έλληνες συναδέλφους τους, ακόμα και όταν οι τελευταίοι, επιχειρούν σε ελληνικά νησιά.

Ο καπετάνιος, Στρατής Καραντώνης, μίλησε πρόσφατα στο Mega για τις χοντράδες των Τούρκων στα ελληνικά νερά.  «Ήρθε και ένα πλωτό του Λιμενικού, αλλά είναι ένα σκάφος 10-15 μέτρα. Τα τουρκικά, είναι σιδερένια σκάφη, 40 μέτρων. Τι να τους κάνει το Λιμενικό; Δεν έχουν φόβο, δεν τους πειράζει κανένας» σημείωσε χαρακτηριστικά. «Όταν πάμε να κι ψαρέψουμε εμείς εκεί, στα ελληνικά νερά, μας λένε πηγαίνετε πιο γιαλό, γιατί θα μας χαλάσετε τα ψάρια» τόνισε. «Αν μπούμε εμείς δέκα μέτρα μέσα στα τουρκικά νερά να ψαρέψουμε αμέσως έρχεται η τουρκική ακταιωρός και οι συνέπειες είναι μεγάλες. Δεν έχει αστεία με τους Τούρκους» πρόσθεσε, επαναλαμβάνοντας ότι τα τουρκικά μεγάλα σκάφη δεν φοβούνται το ελληνικό Λιμενικό.

Σύμφωνα με τον κ. Καραντώνη, οι τούρκοι, ψαρεύουν εντός ελληνικών υδάτων, και στη συνέχεια, πουλάνε τα ψάρια αυτά στην… Ελλάδα. «Βγάζουν τα ψάρια οι τούρκοι, και το πρωί, τα ψάρια αυτά, είναι στην ελληνική ιχθυόσκαλα». «Εμείς ψαρεύουμε τρία μίλια από την ακτή μας, και οι τούρκοι δύο μίλια από την ακτή μας. Εκεί φτάσαμε. Είναι ένας “πόλεμος” που γίνεται κάθε μέρα» ανέφερε ο Έλληνας ψαράς.

Βίντεο: Παρενόχληση στα Ίμια το περασμένο έτος

Ίμια: Λίγα λόγια για την κρίση

Ήταν 31 Ιανουαρίου 1996, όταν ο χρόνος σταμάτησε καθώς ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού με τρία μέλη πληρώματος κατέπεσε κατά τη διάρκεια της κρίσης των Ιμίων. Τα μεσάνυχτα συγκαλείται σύσκεψη στο γραφείο του πρωθυπουργού και ο τότε υπουργός Εξωτερικών, Θεόδωρος Πάγκαλος, φθάνει καθυστερημένα, επειδή συμμετείχε σε τηλεοπτική εκπομπή. Την ίδια ώρα, στο ΓΕΕΘΑ καταφθάνουν πληροφορίες ότι Τούρκοι κομάντος αποβιβάζονται στη Μικρή Ίμια. Ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού είχε απονηωθεί από τη φρεγάτα «Ναυαρίνο» για να διαπιστώσει την παρουσία των Τούρκων στη Μικρή Ιμια.

Οι πιλότοι ανέφεραν ότι είδαν 10 Τούρκους στη βραχονησίδα και μετέπειτα πήραν εντολή να επιστρέψουν στη βάση. Το ελικόπτερο, που επέβαιναν οι υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, μεταξύ των βραχονησίδων Πίτα και Καλόλιμνος χάνεται από τα ραντάρ. Σύμφωνα με την επίσημη θέση του ελληνικού κράτους το ελικόπτερο κατέπεσε εξαιτίας κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου.

Κρίση Ίμια

Ίμια: Το χρονικό

25 Δεκεμβρίου του 1995 το τουρκικό φορτηγό πλοίο «Φιγκέν Ακάτ» προσαράζει σε αβαθή ύδατα κοντά στην Ανατολική Ιμια, εκπέμποντας σήμα κινδύνου, ωστόσο ο πλοίαρχος δεν δέχεται βοήθεια από το Λιμενικό, υποστηρίζοντας ότι βρισκόταν σε τουρκική περιοχή. Μία ημέρα μετά το Λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το ελληνικό ΥΠΕΞ και εκείνο γνωστοποιεί στο τουρκικό ότι εάν δεν υπάρξει παρέμβαση ρυμουλκού, το πλοίο κινδυνεύει. Το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών, στις 27 Δεκεμβρίου, αναφέρει ότι η διάσωση του πλοίου δεν σχετίζεται με τις βραχονησίδες στο Αιγαίο, για τις οποίες, όπως τονίζεται, η Άγκυρα έχει μεγάλο θέμα.

Τελικά, στις 28 Δεκεμβρίου, δύο ελληνικά ρυμουλκά προχωρούν στην αποκόλληση του τουρκικού φορτηγού και το οδηγούν στο Κιουλούκ. Εκείνη, την ημέρα, τουρκικό μαχητικό αεροσκάφος συντρίβεται στα ελληνικά χωρικά ύδατα, στην Λέσβο, ύστερα από εμπλοκή με ελληνικά μαχητικά. Ο πιλότος του διασώζεται. Στις 29 Δεκεμβρίου, το τουρκικό ΥΠΕΞ, υποστηρίζει επισήμως ότι τα Ιμια είναι καταχωρισμένες στο κτηματολόγιο Μουγκλά του νομού Μπουντρούμ και ανήκουν στην Τουρκία. Η απάντηση από το ελληνικό ΥΠΕΞ έρχεται με καθυστέρηση, 11 ημέρες μετά, απορρίπτοντας τις τουρκικές αξιώσεις. Στις 15 Ιανουαρίου, ο πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου, που νοσηλεύεται στο «Ωνάσειο».

Κρίση Ιμίων

Ίμια: Η μάχη της σημαίας

Βλέποντας ότι η Άγκυρα εγείρει εδαφικές αξιώσεις στα Ιμια, ο δήμαρχος Καλύμνου Δημήτρης Διακομιχάλης, αποφασίζει να φτάσει στην βραχονησίδα. Στις 25 Ιανουαρίου 1996 συνοδευόμενος από τον αστυνομικό διευθυντή Καλύμνου Γ. Ριόλα και δύο κατοίκους του νησιού, υψώνει την ελληνική σημαία στην Μικρή Ιμια και μία ημέρα μετά στην άλλη βραχονησίδα. Τότε, τα τουρκικά ΜΜΕ μεταδίδουν εικόνες με την ελληνική σημαία στα Ιμια, προκαλώντας σάλο στη γείτονα χώρα. Στις 27 Ιανουαρίου, στη Μικρή Ιμια, φτάνουν με ελικόπτερο δύο δημοσιογράφοι της Hurriyet από το γραφείο της Σμύρνης, και υποστέλλουν την ελληνική σημαία, υψώνοντας μια τουρκική. Την επιχείρηση καταγράφουν σε κάμερα και την προβάλουν σε δίκτυο.

Η κρίση στα Ιμια κλιμακώθηκε τις επόμενες ημέρες. Στις 28 Ιανουαρίου 1996 το περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού «Αντωνίου» κατέβασε την τουρκική σημαία και ύψωσε την ελληνική παραβαίνοντας την πολιτική εντολή που ήταν μόνο να υποσταλεί η τούρκικη σημαία. Το βράδυ της ίδιας μέρας Ελληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάστηκαν στη Μικρή Ιμια από το περιπολικό «Πυρπολητής» για να διαφυλάξουν τη σημαία κατά τις νυχτερινές ώρες, ενώ το πρωί θα επέστρεφαν στο σκάφος τους. Ωστόσο, ο σχεδιασμός άλλαξε και αποφασίστηκε συνεχής φύλακη της σημαίας, με αποτέλεσμα οι βατραχάνθρωποι να επιστρέψουν.

Το απόγευμα της επόμενης ημέρας, ο νέος πρωθυπουργός Κώστας Σημίτης στέλνει σαφές μήνυμα στην Τουρκία ότι η Ελλάδα θα απαντήσει δυναμικά σε μια πρόκληση. Σε δηλώσεις προέβη και η Τουρκάλα πρωθυπουργός Τανσού Τσιλέρ, στις 30 Ιανουαρίου, δηλώνοντας στην τουρκική βουλή ότι την επόμενη μέρα η ελληνική σημαία και ο ελληνικός στρατός θα απομακρυνθούν από τα Ίμια.

Ίμια νεκροί

Ίμια: Η πτώση του ελικοπτέρου και οι τρεις νεκροί

Τα ξημερώματα της 31ης Ιανουαρίου τουρκικές ειδικές δυνάμεις αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ιμια, Λίγες ώρες μετά, ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, που είχε πετάξει πάνω από το σημείο για να διαπιστώσει την παρουσία των Τούρκων, κατέπεσε κατά την επιστροφή του στη φρεγάτα. Τη ζωή τους έχασαν και τα τρία μέλη του πληρώματος, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός.

Για τη στιγμή είχε μιλήσει σε συνέντευξή του στον ANT1 ο κυβερνήτης της κανονιοφόρου «Πυρπολητής», Γιάννης Πάττας. «Πάγωσαν όλα, τη στιγμή που είχαμε την απώλεια του ελικοπτέρου ουσιαστικά σταμάτησε ο χρόνος. Είδα ναύτες να κλαίνε, έφτασα στο σημείο ως κυβερνήτης του πλοίου, με όλα τα προβλήματα που είχα, να παρηγόρώ νέα παιδιά που μου λέγανε γιατί κύριε κυβερνήτα», ανέφερε.

Για πρώτη φορά σε εκείνο το ρεπορτάζ είχαν προβληθεί εικόνες από τις δραματικές ώρες της κρίσης των Ιμίων με τους Στόλους Ελλάδας και Τουρκίας σε θέση μάχης, ενώ από τη γέφυρα της κανονιοφόρου «Πυρπολητής» φαίνεται και το μοιραίο ελικόπτερο. Σε παλιότερες δηλώσεις του ο αδελφός του υποπλοίαρχου Παναγιώτη Βλαχάκου είχε αποκαλύψει την τελευταία συνομιλία που είχε μαζί του. «Μικρέ να προσέχεις! Αυτή ήταν η τελευταία μας συζήτηση τρεις μέρες πριν πεθάνει», είχε πει στον ANT1. «Ποτέ δεν ειπώθηκε η αλήθεια για το τι συνέβη. Το πολυσέλιδο πόρισμα ήταν ανυπόγραφο, γράφοντας απλά ότι το ελικόπτερο έπεσε, χωρίς ενδείξεις ή αποδείξεις», είχε τονίσει και πρόσθεσε: «Είναι κάτι που θα το ψάχνουμε. Κάποια στιγμή θα βρεθεί κάποιος που θα μας πει την αλήθεια. Θα μας κοιτάξει στα μάτια και θα μας το πει. Έτσι πιστεύω».

Ίμια – Η μηχανή του χρόνου

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις