Αθήνα

°C

kairos icon

Δευτέρα

02

Ιουνίου 2025

alphafreepress.gr / ΕΛΛΑΔΑ / Νέος ΚΟΚ 2025 αλλαγές: Η υποτροπή φέρνει βαριές ποινές και τσουχτερά πρόστιμα
ΕΛΛΑΔΑ

Νέος ΚΟΚ 2025 αλλαγές: Η υποτροπή φέρνει βαριές ποινές και τσουχτερά πρόστιμα

Νέος ΚΟΚ 2025 αλλαγές: Η υποτροπή φέρνει βαριές ποινές και τσουχτερά πρόστιμα

Με φόντο τον αμείωτο φόρο αίματος στην άσφαλτο και τη σταθερά αρνητική πρωτιά της Ελλάδας στις απώλειες από τροχαία δυστυχήματα στην Ευρώπη, η κυβέρνηση προχωρά σε μια ριζική αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Ο νέος ΚΟΚ, που κατατέθηκε στη Βουλή από τον αναπληρωτή υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, δεν περιορίζεται σε διορθώσεις. Εισάγει μια νέα φιλοσοφία κυκλοφοριακής συνείδησης, με βασικό στόχο τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και την καλλιέργεια παιδείας στον δρόμο. Το 2024, 665 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους ελληνικούς δρόμους. Όταν ένας στους τρεις νεκρούς είναι αναβάτης δικύκλου, όταν το κινητό έχει γίνει καθημερινή απειλή και η χρήση ζώνης ή κράνους παραμένει χαμηλή, η παρέμβαση δεν είναι επιλογή – είναι ανάγκη.

a motorcycle parked on a beach near the ocean

Για πρώτη φορά, οι επαναλαμβανόμενες παραβάσεις οδηγούν σε σωρευτικές και αυστηρότερες ποινές. Ο οδηγός που επιμένει στην παρανομία δεν αντιμετωπίζεται πλέον το ίδιο με εκείνον που υποπίπτει σε περιστασιακή αμέλεια. Οι κυρώσεις αυξάνονται τόσο σε χρηματικό όσο και σε διοικητικό επίπεδο, με ποινές που φτάνουν έως και την ποινική δίωξη ή την αφαίρεση διπλώματος. Το νέο σύστημα δεν τιμωρεί για να εκδικηθεί – πειθαρχεί για να προλάβει.

Το κινητό στο τιμόνι: Από «παράβαση» σε κοινωνικό έγκλημα

Η χρήση κινητού κατά την οδήγηση πλέον αντιμετωπίζεται ως βαριά παράβαση, με πρόστιμα που φτάνουν έως 4.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας έως 8 έτη. Αν από τη χρήση κινητού προκύψει ατύχημα, η συμπεριφορά ποινικοποιείται. Το κράτος στέλνει καθαρό μήνυμα: η αφηρημένη οδήγηση σκοτώνει και δεν συγχωρείται.

Το 25% των θανατηφόρων τροχαίων σχετίζεται με την κατανάλωση αλκοόλ. Οι νέες διατάξεις αυστηροποιούν τις κυρώσεις με πρόστιμα έως 4.000 ευρώ, αφαίρεση διπλώματος μέχρι και 10 έτη, και ποινική δίωξη για σοβαρές περιπτώσεις. Σε υψηλά ποσοστά μέθης, το όχημα ακινητοποιείται άμεσα. Οδηγός υπό την επήρεια δεν θεωρείται πλέον «απρόσεκτος», αλλά εν δυνάμει δολοφόνος.

Η Ελλάδα παραμένει ουραγός στη χρήση προστατευτικού εξοπλισμού. Ο νέος ΚΟΚ τιμωρεί εξίσου τον οδηγό και τον συνεπιβάτη που δεν συμμορφώνονται. Στη δεύτερη υποτροπή, προβλέπεται αφαίρεση διπλώματος για έναν χρόνο. Η ατομική αμέλεια αντιμετωπίζεται ως συλλογικός κίνδυνος.

grayscale photography of vehicle

Οι 338.000 παραβάσεις ταχύτητας που καταγράφηκαν μόνο το 2024 αποδεικνύουν την έκταση του προβλήματος. Ο νέος ΚΟΚ θεσπίζει ταχύτητα 30 χλμ./ώρα στα αστικά κέντρα και αυστηρές ποινές για επικίνδυνες συμπεριφορές. Για ταχύτητες άνω των 200 χλμ./ώρα, επιβάλλεται πρόστιμο 8.000 ευρώ και αφαίρεση άδειας για τέσσερα έτη. Στόχος είναι η προστασία, όχι η καταστολή.

Η στάθμευση σε ράμπες ΑμεΑ τιμωρείται πλέον με πρόστιμο έως 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για έναν χρόνο. Οι λεωφορειολωρίδες προστατεύονται αυστηρά, με απαγόρευση κυκλοφορίας ακόμη και για ταξί εκτός συγκεκριμένων εξαιρέσεων. Η πόλη οφείλει να λειτουργεί για όλους – και ο νέος ΚΟΚ το διασφαλίζει.

Το νέο πλαίσιο στηρίζεται στην τεχνολογία: κάμερες, διασυνδέσεις με την Τροχαία, ψηφιακά μητρώα. Παράλληλα, ενισχύεται η κυκλοφοριακή εκπαίδευση, με στόχο την καλλιέργεια συνείδησης από τα πρώτα στάδια της οδηγικής ζωής.

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις