Pisa 2025: «Οι εξετάσεις μετατρέπουν τα σχολεία σε μηχανισμούς μετρήσεων και κατηγοριοποίησης και αποκλεισμού», λένε οι εκπαιδευτικοί.
Σε δικαστική διαμάχη οδηγήθηκε η έντονη αντιπαράθεση ανάμεσα στις εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και το Υπουργείο Παιδείας με αφορμή τη διεξαγωγή των λεγόμενων «ελληνικών» εξετάσεων τύπου PISA, οι οποίες πραγματοποιούνται σήμερα, Πέμπτη 22 Μαΐου, σε 618 Δημοτικά και Γυμνάσια της χώρας. Η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ) και η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ) είχαν προκηρύξει στάση εργασίας, σε ένδειξη διαμαρτυρίας, ωστόσο το Υπουργείο Παιδείας προσέφυγε στο Μονομελές Πρωτοδικείο Αθηνών, το οποίο έκρινε τη στάση εργασίας παράνομη και απαγόρευσε τη διεξαγωγή της. Η απόφαση του Πρωτοδικείου χαρακτηρίζει προσωρινά εκτελεστή την απαγόρευση, ενώ προβλέπει χρηματική ποινή 5.000 ευρώ σε περίπτωση παράβασης από τις δύο Ομοσπονδίες. Σε απάντηση, η ΑΔΕΔΥ – κατόπιν αιτήματος των ΔΟΕ και ΟΛΜΕ – προκήρυξε τετράωρη διευκολυντική στάση εργασίας για το προσωπικό Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, στις πρώτες ώρες της ημέρας διεξαγωγής των εξετάσεων.
Η ΟΛΜΕ εξέδωσε εκτενή ανακοίνωση εκφράζοντας την πλήρη αντίθεσή της στις εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα, τις οποίες χαρακτήρισε εργαλείο μιας «αντιεκπαιδευτικής πολιτικής που εξυπηρετεί ταξικές αναδιαρθρώσεις και τη λογική του αποκλεισμού». Σύμφωνα με τη συνδικαλιστική οργάνωση, η επιμονή του Υπουργείου να εφαρμόσει για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά τις εξετάσεις τύπου PISA, γίνεται χωρίς καμία ουσιαστική βελτίωση στις υποδομές των σχολείων, χωρίς κάλυψη των κενών σε εκπαιδευτικό προσωπικό, χωρίς ενίσχυση της ειδικής αγωγής και χωρίς να έχει προηγηθεί διάλογος με την εκπαιδευτική κοινότητα. Η ΟΛΜΕ υποστηρίζει ότι η διαδικασία αυτή δεν αποσκοπεί στη βελτίωση της εκπαίδευσης αλλά στην επιβολή ενός συστήματος αξιολόγησης που οδηγεί σε κατηγοριοποίηση σχολείων, μετακυλίει τις ευθύνες για τα προβλήματα στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές και εντείνει τον ανταγωνισμό. Παράλληλα, καταγγέλλει ότι οι εξετάσεις αυτές λειτουργούν ως προθάλαμος για την ενίσχυση της επιβολής «δεξιοτήτων αγοράς» εις βάρος της ουσιαστικής μόρφωσης και παιδείας.
«Δεν αρνούμαστε την αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου», σημειώνεται χαρακτηριστικά στην ανακοίνωση, «αλλά αντιστεκόμαστε στην εφαρμογή ενός μηχανισμού επιδόσεων που νομιμοποιεί την κοινωνική ανισότητα και ακυρώνει την παιδαγωγική λειτουργία του δημόσιου σχολείου». Οι εξετάσεις τύπου PISA, σύμφωνα με την Ομοσπονδία, αποτελούν μέρος των συστάσεων του ΟΟΣΑ και εξυπηρετούν την αλλαγή χαρακτήρα του σχολείου σε μηχανισμό αποκλεισμού και ταξικής επιλογής. Καταλήγοντας, η ΟΛΜΕ υπενθυμίζει ότι έχει καταθέσει επανειλημμένως προτάσεις για τη βελτίωση της δημόσιας εκπαίδευσης και καλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να τις λάβει σοβαρά υπόψη αντί να επιλέγει τη σύγκρουση και την αυταρχική επιβολή.
