Αθήνα

°C

kairos icon

Κυριακή

05

Μαΐου 2024

alphafreepress.gr / ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ / Ελεύθεροι επαγγελματίες έλεγχοι ΑΑΔΕ 2023: Ξεκινά η διασταύρωση στοιχείων
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ελεύθεροι επαγγελματίες έλεγχοι ΑΑΔΕ 2023: Ξεκινά η διασταύρωση στοιχείων

Ελεύθεροι επαγγελματίες έλεγχοι ΑΑΔΕ 2023: Η ώρα της εφορίας για υδραυλικούς, ηλεκτρολόγους και ταξιτζήδες - Σαρωτικοί έλεγχοι για απόκρυψη εισοδήματων

Ελεύθεροι επαγγελματίες, όπως υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι και εκμεταλλευτές ταξί μπαίνουν στο στόχαστρο της ΑΑΔΕ ξεκινώντας τις διασταυρώσεις στοιχείων και των έλεγχο των περιουσιακών τους στοιχείων. Ειδική ομάδα ελεγκτών θα αναζητήσει τις φορολογικές δηλώσεις, τις δηλώσεις ΦΠΑ και τις επιστροφές φόρου, τα δηλωθέντα στοιχεία που έχουν αναρτήσει στα myDATA, τα περιουσιακά στοιχεία τους, τις δαπάνες διαβίωσης ακόμα και τις ενισχύσεις που έχουν λάβει. Σε όσους διαπιστωθεί απόκρυψη εισοδήματος θα αποσταλεί “ραβασάκι” με τον καταλογισμό πρόσθετων φόρων και προστίμων.

Οι έλεγχοι εντάσσονται στο σχέδιο της κυβέρνησης να ελέγξει όσους δηλώνουν εισοδήματα έως 10.000 ευρώ. Μάλιστα σύμφωνα με τα στατιστικά της ΑΑΔΕ 7 στους 10 επαγγελματίες παρουσιάζουν εισοδήματα που δεν ξεπερνούν τα 10.000 ευρώ. Μέσω των ειδικών στοχευμένων ελέγχων υπουργείο Οικονομικών και φορολογική διοίκηση θα επιχειρήσουν να εντοπίσουν κρυφά εισοδήματα και παράνομη και αδικαιολόγητη προσαύξηση περιουσίας. Οι επαγγελματίες που θα ελεγχθούν θα επιλεγούν με βάση κριτήρια ανάλυσης κινδύνου ενώ για τον έλεγχό τους θα χρησιμοποιηθούν οι έμμεσες τεχνικές ελέγχου.

 Πότε γίνεται έλεγχος

Σημειώνεται ότι η χρήση των έμμεσων τεχνικών ελέγχου οδηγεί στον προσδιορισμό του φορολογητέου εισοδήματος του φορολογούμενου μέσω της ανάλυσης της οικονομικής του κατάστασης, κάνοντας χρήση πληροφοριών από διάφορες πηγές, πέρα από τη δήλωση και τα επίσημα βιβλία και στοιχεία του. Ενεργοποιούνται κυρίως σε περιπτώσεις όπου υπάρχει αδικαιολόγητη αύξηση περιουσιακών στοιχείων, δαπάνες που δεν δικαιολογούνται από τα δηλωθέντα εισοδήματα, ή υποψία/ένδειξη ότι το πραγματικό εισόδημα είναι μεγαλύτερο του δηλωθέντος, καθώς και ζημιογόνο αποτέλεσμα που δηλώνεται από φυσικά πρόσωπα-μέλη εταιρειών.

Πώς γίνονται οι έλεγχοι

Κατά την εφαρμογή των έμμεσων τεχνικών ελέγχου, στην πράξη διενεργούνται ταυτόχρονα δύο είδη ελέγχου. Διενεργείται καταρχήν τακτικός έλεγχος φορολογίας εισοδήματος με τον συνήθη τρόπο, δηλαδή ελέγχονται οι πηγές προέλευσης των εισοδημάτων, η ορθή απεικόνιση αυτών στις φορολογικές δηλώσεις και στα λογιστικά βιβλία (σε περίπτωση άσκησης επιχειρηματικής δραστηριότητας), η ορθή έκπτωση δαπανών αλλά και έλεγχος με τεκμαρτές δαπάνες. Οι τρεις έμμεσες τεχνικές ελέγχου με βάση τις οποίες θα γίνουν οι έλεγχοι στους επαγγελματίες είναι οι ακόλουθες:

– Τεχνική της ανάλυσης της ρευστότητας του φορολογούμενου.

– Τεχνική της καθαρής θέσης.

– Τεχνική του ύψους των τραπεζικών καταθέσεων και των δαπανών σε μετρητά.

 

Ο σχεδιασμός για τη μείωση της φοροδιαφυγής

1. Για τον καλύτερο έλεγχο των δαπανών, σχεδιάζεται να αναγνωρίζονται μόνο οι δαπάνες που περνούν μέσα από τα ηλεκτρονικά βιβλία MyDATA. Δηλαδή όλες οι δαπάνες ενός ελεύθερου επαγγελματία είτε εκπίπτει ο ΦΠΑ είτε μόνο μειώνει το φορολογητέο εισόδημα θα πρέπει να γίνεται μέσω των ηλεκτρονικών βιβλίων. Επι της ουσίας για όλες τις δαπάνες τους θα πρέπει να ζητούν τιμολόγιο.

2. Στη χώρα μας (και στις περισσότερες ευρωπαϊκές) ή έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων είναι προαιρετική. Ωστόσο, συστήνεται πλέον από την Ε.Ε. η χρήση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής κυρίως στον ΦΠΑ. Μάλιστα το σχέδιο προβλέπει, ότι από τον Ιανουάριο του 2024, τα κράτη μέλη θα μπορούν να επιβάλουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση ενώ από το 2028 το σχέδιο θα γίνει υποχρεωτικό για όλα τα κράτη μέλη.

3. Ψηφιακό πελατολόγιο για γιατρούς δικηγόρους κ.λ.π. (ουσιαστικά θα επανέλθουν τα πρόσθετα βιβλία που τηρούσαν μέχρι το 2012 αλλά ηλεκτρονικά). Συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες θα πρέπει να τηρούν ψηφιακό πελατολόγιο το οποίο θα είναι διαθέσιμο στον έλεγχο και θα συγκρίνεται με τα δηλωθέντα εισοδήματα. Το ψηφιακό πελατολόγιο σε δεύτερη φάση θα διασυνδεθεί με τα MyDATA

4. Το επόμενο διάστημα θα τεθεί σε λειτουργία το ψηφιακό δελτίο αποστολής. Με τον τρόπο αυτό ελέγχεται η διακίνηση των προϊόντων (οικοδομής και αγροτικά κ.λ.π.) Οι ελεγκτικές αρχές θα γνωρίζουν σε πραγματικό χρόνο, τι διακινείται και που πάει.

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις