alphafreepress.gr / PLUS / Βραδινό φαγητό: Πώς δεν θα αυξήσετε το σάκχαρό σας
PLUS

Βραδινό φαγητό: Πώς δεν θα αυξήσετε το σάκχαρό σας

Βραδινό φαγητό: Πόσο επηρεάζει το βάρος και τον μεταβολισμό η κατανάλωση φαγητού αργά το βράδυ και τι συνέπειες έχει αυτή η συνήθεια για την υγεία;

Δεν είναι μυστικό. Οι περισσότεροι έχουμε τη συνήθεια να τρώμε αργά το βράδυ μπροστά στην τηλεόραση ή να… τσιμπάμε κάτι όταν ξυπνήσουμε κάποια στιγμή από τον ύπνο μας και πριν ξαναπέσουμε στο κρεβάτι. Ωστόσο, νέα μελέτη υποστηρίζει ότι το βραδινό φαγητό μπορεί να συμβάλει όχι μόνο στην αύξηση του βάρους , αλλά και του σακχάρου στο αίμα. Σε παγκόσμιο επίπεδο εκτιμάται πως ο αριθμός των υπέρβαρων ή παχύσαρκων ενηλίκων είναι αυτή τη στιγμή πάνω 2,1 δισεκατομμύρια άτομα. Το γεγονός αυτό καθιστά πιθανότερα τα προβλήματα υγείας όπως ο διαβήτης και η υψηλή αρτηριακή πίεση. Παράλληλα, πολλαπλασιάζονται οι μελέτες που δείχνουν ότι η κατανάλωση θερμίδων αργά μέσα στην ημέρα σχετίζεται με την παχυσαρκία και το μεταβολικό σύνδρομο.

Η μελέτη αυτή δίνει νέα διάσταση στο πώς η κατανάλωση βραδινών γευμάτων επιδεινώνει την αντοχή στη γλυκόζη και μειώνει την ποσότητα του λίπους που καίγεται. Οι επιπτώσεις των βραδινών γευμάτων ποικίλλουν σημαντικά ανάμεσα στους ανθρώπους και εξαρτώνται από τη συνήθη ώρα ύπνου, πράγμα που δείχνει ότι κάποιοι άνθρωποι μπορεί να είναι πιο ευάλωτοι από άλλους. Αν οι μεταβολικές επιδράσεις που παρατηρήσαμε με το ένα γεύμα γίνουν χρόνιες, τα βραδινά γεύματα θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε συνέπειες όπως ο διαβήτης ή η παχυσαρκία.

Ρολόγια

Βραδινό φαγητό: Η διεξαγωγή της έρευνας

Οι ερευνητές μελέτησαν 20 υγιείς εθελοντές (10 άνδρες και 10 γυναίκες) για να διαπιστώσουν τον τρόπο με τον οποίο μεταβόλιζαν το δείπνο που καταναλώνεται μετά τις 10 το βράδυ σε σύγκριση με αυτό των 6 το απόγευμα. Όλοι οι εθελοντές πήγαιναν για ύπνο στις 11 το βράδυ. Οι ερευνητές, λοιπόν, βρήκαν ότι τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα ήταν υψηλότερα και η ποσότητα του λίπους που κάηκε ήταν μικρότερη στην περίπτωση του βραδινού γεύματος, ακόμα και όταν και στις δύο περιπτώσεις καταναλώθηκαν τα ίδια τρόφιμα.

Κατά μέσο όρο, το ανώτερο επίπεδο γλυκόζης μετά το βραδινό γεύμα ήταν σχεδόν 18% υψηλότερο και η ποσότητα λίπους που κάηκε κατά τη διάρκεια της νύχτας ήταν μειωμένη κατά 10% συγκριτικά με την κατανάλωση ενός απογευματινού, τελευταίου γεύματος για την ημέρα. Οι επιπτώσεις που παρατηρήθηκαν στους υγιείς εθελοντές μπορεί να είναι πιο σημαντικές σε ανθρώπους που πάσχουν από παχυσαρκία ή διαβήτη, οι οποίοι έχουν ήδη υποβαθμισμένο μεταβολισμό, εξηγούν οι επιστήμονες.

 

Τηγάνι

 

Βραδινό φαγητό: Όσο πιο νωρίς, τόσο καλύτερα

Βέβαια ανάλογα συμπεράσματα έχουν εξαχθεί και στο παρελθόν, καθώς αυτή δεν είναι η πρώτη μελέτη που δείχνει τις επιπτώσεις της κατανάλωσης φαγητού αργά το βράδυ, είναι, όμως, από τις πιο λεπτομερείς. Οι συμμετέχοντες φορούσαν μετρητές δραστηριότητας, υποβάλλονταν σε δειγματοληψία αίματος κάθε ώρα που έμεναν στο εργαστήριο, συμμετείχαν σε μελέτες ύπνου και εξετάσεις σωματικού λίπους, καθώς και του ρυθμού καύσης του λίπους (οξείδωση).

 

Γυναίκα τρώει

 

Το βέβαιο πάντως είναι σύμφωνα με τους ερευνητές ότι όσο πιο νωρίς φάμε το δείπνο μας και σε όσο μεγαλύτερη απόσταση από την ώρα του ύπνου, κινδυνεύουμε λιγότερο από αύξηση του λίπους στο σώμα, καθώς και του σακχάρου στο αίμα.

Γεύμα