Συνέντευξη στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων έδωσε ο υπουργός Παιδείας, κ. Κώστας Γαβρόγλου, στην οποία μεταξύ άλλων μιλά και για διορισμούς στην εκπαίδευση. Είναι «Θέμα ημερών», τονίζει, να σταλεί στην ΟΛΜΕ και στη ΔΟΕ η τελική πρόταση του υπουργείου για το σύστημα με το οποίο θα γίνουν 15.000 μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση. Με αφορμή τις κινητοποιήσεις […]
Συνέντευξη στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων έδωσε ο υπουργός Παιδείας, κ. Κώστας Γαβρόγλου, στην οποία μεταξύ άλλων μιλά και για διορισμούς στην εκπαίδευση.
Είναι «Θέμα ημερών», τονίζει, να σταλεί στην ΟΛΜΕ και στη ΔΟΕ η τελική πρόταση του υπουργείου για το σύστημα με το οποίο θα γίνουν 15.000 μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση.
Με αφορμή τις κινητοποιήσεις μαθητών και φοιτητών, που εντείνονται τις τελευταίες εβδομάδες και που είχαν σαν αποκορύφωμα την είσοδο μαθητών στο γραφείο του.κ. Γαβρόγλου, ο ίδιος υποστηρίζει ότι δεν είναι «καθαρή» η φωνή της νέας γενιάς.
«Τη νέα γενιά την εμπιστεύομαι. Θέλω όμως να ακούω την καθαρή φωνή της. Φωνή απαλλαγμένη από κομματική καθοδήγηση, φωνή που να μην χειραγωγείται υπηρετώντας -άθελά της κάποιες φορές- έναν ρόλο “λαγού” κομματικών στοχεύσεων. Αυτή η φωνή λείπει», δηλώνει.
Απαντώντας, επίσης, σε όσους σχολίασαν την ακαταστασία στο γραφείο του, σημειώνει ότι η «ακαταστασία» υπάρχει στις «αποσπασματικές και παραποιημένες πληροφορίες τις οποίες δυστυχώς κάποιοι διοχετεύουν στους μαθητές για τις αλλαγές» που προωθεί το υπουργείο.
Μάλιστα, επιμένει ότι με το νέο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια, που προτείνει το υπουργείο, «δεν υπάρχουν διπλές πανελλαδικές εξετάσεις» και επαναλαμβάνει ότι «το νέο σύστημα απαντά και θεραπεύει τα κακώς κείμενα που είχαν επί χρόνια παγιωθεί».
Τέλος, όσον αφορά στην παραβατικότητα στα ΑΕΙ, ερωτώμενος για το πότε θα τεθούν σε εφαρμογή τα όσα προτείνει η λεγόμενη «Επιτροπή Παρασκευόπουλου», απαντά ότι το υπουργείο περιμένει τις τοποθετήσεις και τις προτάσεις των διοικήσεων των ΑΕΙ, των κομματικών νεολαιών και των φοιτητικών παρατάξεων.
Τις τελευταίες εβδομάδες, βλέπουμε ότι το μαθητικό κίνημα έχει κινητοποιηθεί έντονα, με αφορμή τις αλλαγές στο λύκειο. Μαθητές εισέβαλαν τις προάλλες στο γραφείο σας, ενώ σε πολλά σχολεία προχώρησαν σε καταλήψεις. Πώς χαρακτηρίζετε αυτές τις κινήσεις;
Από την εισβολή, όπως λέτε, των μαθητών, κάποιοι κράτησαν την ακαταστασία του γραφείου μου. Εγώ όμως, μεταξύ άλλων χρήσιμων συμπερασμάτων, κρατώ την «ακαταστασία» που επικρατεί στις αποσπασματικές και παραποιημένες πληροφορίες τις οποίες δυστυχώς κάποιοι διοχετεύουν στους μαθητές για τις αλλαγές που προωθούμε. Η «ακαταστασία» αυτή, σε συνδυασμό με την άρνηση για διάλογο και αντίλογο, είναι δύο συνθήκες που τους στερούν την ευκαιρία να καταλάβουν τις αλλαγές. Να δουν ότι με το νέο Λύκειο και με το νέο εξεταστικό αδρανοποιούνται παθογένειες που ταλαιπωρούσαν τους ίδιους και τις οικογένειές τους για χρόνια. Ότι για πρώτη φορά δίνεται η δυνατότητα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μόνο με το απολυτήριο το οποίο αναβαθμίζεται, ότι τα μαθήματα που διδάσκονται είναι πολύ λιγότερα και αυξάνεται ο χρόνος διδασκαλίας τους ώστε να μην χρειάζονται τα ιδιαίτερα και το φροντιστήριο που προκαλεί οικονομική αιμορραγία στους γονείς τους.
Τη νέα γενιά την εμπιστεύομαι. Θέλω όμως να ακούω την καθαρή φωνή της. Φωνή απαλλαγμένη από κομματική καθοδήγηση, φωνή που να μην χειραγωγείται υπηρετώντας -άθελά της κάποιες φορές- έναν ρόλο «λαγού» κομματικών στοχεύσεων. Αυτή η φωνή λείπει. Από εκεί και πέρα, δεν είμαι υπέρ της «αποστείρωσης». Οι νέοι θα φωνάξουν, θα διεκδικήσουν, θα βγουν στους δρόμους για να κερδίσουν εκείνο που θεωρούν ότι είναι το καλύτερο για τη ζωή τους. Έτσι πρέπει. Όμως, πρέπει πρώτα απ’ όλα να έχουν καταλάβει τι είναι αυτό στο οποίο αντιδρούν και συνειδητά να εμπιστεύονται το δικό τους μυαλό, τα δικά τους επιχειρήματα και να μην αφήνονται σε παρεμβολές από διάφορους υποβολείς -κυρίως άλλα κόμματα που με αυτόν τον τρόπο αποδεικνύουν ότι δεν ενδιαφέρονται για την εκπαίδευση- πολλοί από τους οποίους ευθύνονται για τα προβλήματα της εκπαίδευσης.
Τι ακριβώς θέλετε να επιτύχετε με το σχέδιο αυτό;
Το μεγάλο πρόβλημα που πρέπει να αντιμετωπίσουμε είναι η ανυπαρξία της Γ’ Λυκείου. Είμαστε μία χώρα ουσιαστικά χωρίς Γ’ Λυκείου. Γιατί τα υπόλοιπα κόμματα αρνούνται να τοποθετηθούν σε αυτό το θέμα; Εκτός αν το κάνουν επειδή είναι ευχαριστημένοι με την υπάρχουσα κατάσταση. Η λύση που προτείνουμε εμείς είναι να ολοκληρώνονται οι εγκύκλιες σπουδές στη Β’ Λυκείου και να γίνει η Γ’ Λυκείου ένα προπαρασκευαστικό έτος με λίγα μαθήματα και ουσιαστική διδασκαλία. ‘Αρα ας ξεκινήσουμε με την επανασυγκρότηση της Γ’ Λυκείου, την αναμόρφωση των εισαγωγικών και την δημιουργία ενός κλίματος που δεν θα αγχώνει τα παιδιά τόσο πολύ. Τα υπόλοιπα θα τα βρούμε.
Οι μαθητές διαμαρτύρονται ότι οι αλλαγές θα είναι προς το χειρότερο για αυτούς, λέγοντας ότι θα έχουν να δίνουν διπλές εξετάσεις, στην ουσία, με τις εξετάσεις τύπου πανελλαδικών, περιφερειακά, ενδοσχολικά και τις Πανελλήνιες. Ισχύει κάτι διαφορετικό με βάση τα όσα προτείνει το υπουργείο;
Είναι μια καλή ευκαιρία να ξεκαθαρίσουμε το τοπίο σε σχέση με τις αλλαγές, γιατί ακούγονται πολλά εξωπραγματικά. Πρώτον, δεν υπάρχουν διπλές πανελλαδικές εξετάσεις. Οι πανελλαδικές δίνονται μία φορά, όπως γίνεται και τώρα, και μόνο για τους υποψηφίους που δεν επιθυμούν να εισαχθούν χωρίς εξετάσεις στα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης. Δηλαδή, στην πραγματικότητα, τώρα οι πανελλαδικές είναι υποχρεωτικές για όλους τους μαθητές που θέλουν να εισαχθούν στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, ενώ με το νέο σύστημα θα εισάγονται υποψήφιοι και χωρίς εξετάσεις. ‘Αρα, οι μαθητές θα έχουν πλέον δύο επιλογές αντί για μία: Εισαγωγή με πανελλαδικές ή εισαγωγή χωρίς πανελλαδικές. Δεύτερον, να ξεκαθαρίσουμε ως προς τις γραπτές ενδοσχολικές εξετάσεις του Ιουνίου ότι είναι οι απολυτήριες που και τώρα δίνουν οι μαθητές. Η διαφορά είναι ότι τα θέματα θα τα αποφασίζει ομάδα καθηγητών σχολείων της περιοχής. Θα είναι κοινά για κάθε ομάδα σχολείων και η βαθμολόγηση των γραπτών θα είναι δουλειά καθηγητών ομάδας σχολείων και όχι των καθηγητών του κάθε σχολείου ξεχωριστά. ‘Αρα, εξετάσεις αδιάβλητες. Οι μαθητές στις απολυτήριες θα δίνουν εξετάσεις μόνο σε 4 μαθήματα, δηλαδή στα 3 της Ομάδας Προσανατολισμού και στα Νέα Ελληνικά. Στα ίδια μαθήματα, δηλαδή, που θα δίνουν και τις πανελλαδικές εξετάσεις για να εισαχθούν στα πανεπιστήμια.
Με τον τρόπο αυτό, και χωρίς να προστίθενται νέες εξετάσεις, οι μαθητές θα έχουν μια δυνατότητα να μετρήσουν τις δυνάμεις τους, τις γνώσεις και τις αδυναμίες τους πριν δώσουν τις πανελλαδικές. Σημειώνω ότι τα μαθήματα των Ομάδων Προσανατολισμού αποτελούν το μεγαλύτερο μέρος του προγράμματος διδασκαλίας, με έξι διδακτικές ώρες για το καθένα, χωρίς αυτό να σημαίνει ανάλογη αύξηση της διδακτέας και εξεταστέας ύλης. Τρίτον, μέχρι τώρα το απολυτήριο δεν συνυπολογίζεται για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια. Με το νέο σύστημα, το απολυτήριο παίρνει αξία καθώς θα συνυπολογίζεται για την εισαγωγή με πανελλαδικές κατά 10% την πρώτη χρονιά και θα είναι σταδιακά αυξανόμενο τα επόμενα χρόνια, ενώ για την εισαγωγή χωρίς εξετάσεις στα τμήματα ελεύθερης πρόσβασης το απολυτήριο θα είναι το μοναδικό προαπαιτούμενο. Τι ζητούσαν μέχρι τώρα οι μαθητές και οι οικογένειές τους; Τι ζητούσαν οι εκπαιδευτικοί; Ένα σύστημα που να δίνει νόημα στην Γ’ Λυκείου, εμβάθυνση στα μαθήματα που εξετάζονται στις πανελλαδικές ώστε τα φροντιστήρια να μην υποκαθιστούν τον ρόλο του σχολείου -θυμίζω ότι για κάθε «φουρνιά» υποψηφίων, οι οικογένειές τους δαπανούν 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ- και, τέλος, εισαγωγή στις σχολές που οι υποψήφιοι επιθυμούν να σπουδάσουν και όχι σε αυτές που «πιάνουν» με τα μόριά τους. Και στα τρία αυτά ζητούμενα το νέο σύστημα απαντά και θεραπεύει τα κακώς κείμενα που είχαν επί χρόνια παγιωθεί.
Πότε θα ανακοινωθεί τελικά το νέο σύστημα διορισμών μόνιμων εκπαιδευτικών;
Μετά τον διάλογο που έγινε με τις ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών, είναι πλέον θέμα ημερών να στείλουμε στην ΟΛΜΕ και στη ΔΟΕ την τελική πρότασή μας για το σύστημα με το οποίο θα γίνουν μετά από μια 10ετία αδιοριστίας οι 15.000 μόνιμοι διορισμοί εκπαιδευτικών, δίνοντας προτεραιότητα στην Ειδική Εκπαίδευση με την πρόσληψη 4.500 εκπαιδευτικών την επόμενη σχολική χρονιά. Μετά την ανακοίνωση της πρότασης του Υπουργείου που συνεκτιμά τις προτάσεις της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ, στόχος μας είναι το σύστημα διορισμών να κατατεθεί το συντομότερο δυνατόν στη Βουλή προς ψήφιση.
Πότε θα τεθούν σε εφαρμογή οι προτάσεις του πορίσματος της Επιτροπής Παρασκευόπουλου για την παραβατικότητα στα πανεπιστήμια; Σε κάποιες περιπτώσεις, όπως αυτή του ΟΠΑ, οι ακαδημαϊκοί θεωρούν ότι έχει έρθει η ώρα η Πολιτεία, τα υπουργεία Παιδείας και Προστασίας του Πολίτη, κυρίως, να αναλάβουν δράση.
Οι προτάσεις της Επιτροπής υπό τον καθηγητή κ. Παρασκευόπουλο έχουν σταλεί από την πρώτη στιγμή της δημοσιοποίησής τους στις διοικήσεις όλων των πανεπιστημίων και ΤΕΙ, στις κομματικές νεολαίες και στις φοιτητικές παρατάξεις ώστε και εκείνοι με τη σειρά τους να τοποθετηθούν, να συμπληρώσουν, να προτείνουν. Περιμένουμε να το κάνουν. Μου κάνει βέβαια εντύπωση που δεν έχουν απαντήσει τόσο καιρό! Κάποιοι προτίμησαν να απαξιώσουν τις προτάσεις με χαρακτηρισμούς που δεν θέλω να επαναλάβω. Στη συνάντηση που είχα με τη ΔΑΠ ζήτησα να απαντήσουν επί της ουσίας και να αποδεσμευτούν ως φοιτητική παράταξη από την κομματική γραμμή της απαξίωσης που δεν βγάζει πουθενά. Αντ’ αυτού μου είπαν να μπουν κάμερες στα πανεπιστήμια, μπάρες στις εισόδους τους, και αυτό που τους ζήτησα είναι να διατυπώσουν τις προτάσεις τους ώστε να τοποθετηθεί επ’ αυτών η πανεπιστημιακή κοινότητα. Όπως και να έχει, όταν η διαδικασία των προτάσεων ολοκληρωθεί, θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε μέτρα εφαρμογής του Πορίσματος. Όμως, θα μου επιτρέψετε να σημειώσω ότι η ακαδημαϊκή κοινότητα έχει τον πρώτο λόγο. Το έχω πει και το ξαναλέω, όσο κι αν κάποιοι -πολύ βολικά για εκείνους- υποστηρίζουν ότι «πετώ την μπάλα» στους πρυτάνεις: Ο σεβασμός του Υπουργού, του κάθε Υπουργού, στο αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων είναι κάτι που δεν διαπραγματευόμαστε. Οι πρυτάνεις έχουν τα θεσμικά εργαλεία, έχουν το νομοθετικό πλαίσιο, έχουν και τη βαθιά γνώση της πραγματικότητας των πανεπιστημίων. Αν η «δράση» που επιθυμούν κάποιοι να αναλάβουμε είναι μέρος του ρόλου τους, ας μας το πουν για να πάρει πλέον ο καθένας την ευθύνη που του αναλογεί.