Με μια τελετή υψηλού συμβολισμού στα ναυπηγεία της Naval Group στο Λοριάν της Γαλλίας, καθελκύεται σήμερα η πρώτη από τις τρεις φρεγάτες FDI HN του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, η «Φορμίων» — ένα πλοίο που ενσαρκώνει όχι μόνο τη στρατιωτική πρόοδο της χώρας, αλλά και τη σταδιακή ανάδυση της Ελλάδας στον χάρτη των εξαγωγών πολεμικού ναυπηγικού υλικού. Καίριο ρόλο σε αυτή τη στρατηγική τομή διαδραμάτισαν τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας, τα οποία κατασκεύασαν πέντε κρίσιμα υποσυστήματα του σκάφους, μεταξύ αυτών το εμπρόσθιο τμήμα που φιλοξενεί το πυροβόλο και τον bow thruster, καθώς και το υπόστεγο του ελικοπτέρου. «Δεν υπάρχει ποιοτική απόκλιση από τα γαλλικά ναυπηγεία – σε πολλά σημεία είμαστε ακόμη και ανταγωνιστικότεροι», δηλώνει με σαφήνεια ο διευθύνων σύμβουλος των ναυπηγείων, Δρ. Γιώργος Κόρος. Η εμπιστοσύνη που επέδειξε η Naval Group προς την ελληνική τεχνογνωσία άνοιξε τον δρόμο για νέες διεθνείς συνεργασίες. Ήδη κατασκευάζονται στα ίδια ναυπηγεία τμήματα για δύο ακόμη φρεγάτες FDI, αυτή τη φορά για το γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό. Ταυτόχρονα, τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας εντείνουν τις εξαγωγικές τους επαφές, προωθώντας επενδυτικό σχέδιο ύψους 15 εκατ. ευρώ.
Η τεχνογνωσία που αποκτήθηκε από τη συμμετοχή στο πρόγραμμα FDI και από την παράδοση τεσσάρων περιπολικών τύπου ISLAND (με εκτενείς εργασίες αναβάθμισης και επανεκκίνησης) ενισχύει τον μακρόπνοο στόχο: την κατασκευή ενός εθνικού πολεμικού πλοίου – μιας OPV (Offshore Patrol Vessel) περίπου 80 μέτρων – εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα. Πέρα από τον στρατιωτικό τομέα, η δραστηριότητα των Ναυπηγείων Σαλαμίνας εκτείνεται στη σχεδίαση μη επανδρωμένων θαλάσσιων και υποβρύχιων οχημάτων (USVs & UUVs), με έμφαση στις εφαρμογές άμυνας, καθώς και στην επαναδραστηριοποίηση του τομέα των εμπορικών πλοίων. «Είναι όραμά μας να ξαναχτιστούν εμπορικά πλοία στην Ελλάδα – κάτι που έχει να συμβεί δεκαετίες», τονίζει ο κ. Κόρος. Ωστόσο, η ανάπτυξη αυτή προσκρούει σε ένα κρίσιμο εμπόδιο: την απουσία κρατικού μηχανισμού έκδοσης εγγυήσεων (refundment guarantee), προϋπόθεση για την εξασφάλιση τραπεζικών δανείων από τους πελάτες. Όπως εξηγεί, χώρες όπως η Κίνα, η Κορέα, η Ιαπωνία και η Τουρκία ενισχύουν τις ναυπηγικές τους βιομηχανίες παρέχοντας κρατικές εγγυήσεις, κάτι που στην Ελλάδα απουσιάζει. «Εάν η Πολιτεία δημιουργούσε έναν τέτοιο μηχανισμό, η συμβολή της ναυπηγικής στο ΑΕΠ θα ήταν πολλαπλάσια. Εμείς ήδη λειτουργούμε σε επίπεδα ποιότητας αντίστοιχα των κορυφαίων ευρωπαϊκών ναυπηγείων. Αυτό πρέπει να το αξιοποιήσει η χώρα», καταλήγει ο επικεφαλής των Ναυπηγείων.