Εντυπωσιακά είναι τα οικονομικά μεγέθη που καταγράφει η ετήσια έκθεση της εξειδικευμένης ιστοσελίδας Sportico, η οποία αποτιμά τη συνολική αξία των 50 κορυφαίων ποδοσφαιρικών συλλόγων παγκοσμίως στα 86 δισεκατομμύρια δολάρια. Στην κορυφή της λίστας βρίσκεται η Ρεάλ Μαδρίτης, με εκτιμώμενη αξία 6,53 δισεκατομμύρια δολάρια, ξεπερνώντας τόσο τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ (6,09 δισ.) όσο και την Μπαρτσελόνα (5,71 δισ.). Στην άλλη άκρη της κατάταξης, η Κρίσταλ Πάλας καταλαμβάνει την 50ή θέση με 610 εκατομμύρια δολάρια. Οι 15 πρώτες θέσεις ανήκουν αποκλειστικά σε ευρωπαϊκούς συλλόγους, ωστόσο η πρωτοκαθεδρία ανά ήπειρο ανήκει στις Ηνωμένες Πολιτείες: 19 ομάδες του MLS βρίσκονται μέσα στη λίστα, με τη Premier League να ακολουθεί με 14 συλλόγους.
Η οικονομική αποτίμηση κάθε ομάδας βασίζεται σε συνδυαστικά δεδομένα, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται:
-
Δημόσια οικονομικά στοιχεία
-
Η ετήσια έκθεση Football Money League της Deloitte
-
Εκτιμήσεις ειδικών αναλυτών για ακίνητα και θυγατρικές δραστηριότητες
Αξίζει να σημειωθεί ότι δεν προσμετρώνται μεταγραφικά έσοδα ή φόροι προστιθέμενης αξίας.
Τα τρία βασικά «κανάλια» εσόδων για τις κορυφαίες ομάδες
1. Τηλεοπτικά και αγωνιστικά έσοδα
Η Μάντσεστερ Σίτι είχε τα περισσότερα έσοδα από μεταδόσεις τη σεζόν 2023–24, φτάνοντας τα 371 εκατομμύρια δολάρια, κυρίως λόγω της κατάκτησης της Premier League και της παρουσίας της στα προημιτελικά του Champions League.
2. Εμπορικές συμφωνίες και χορηγίες
Οι συμβάσεις χορηγίας αποφέρουν τεράστια ποσά:
-
Η Emirates πληρώνει πάνω από 70 εκατ. δολάρια ετησίως στη Ρεάλ Μαδρίτης.
-
Η Adidas προσφέρει στη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ τουλάχιστον 100 εκατ. δολάρια τον χρόνο, συμπεριλαμβανομένων των παγκόσμιων δικαιωμάτων εμπορικής εκμετάλλευσης.
-
Η Μπάγερν Μονάχου είχε 455 εκατ. δολάρια εμπορικά έσοδα, χάρη σε συνεργασίες με την Deutsche Telekom, την Audi, την Allianz και την Adidas.
3. Έσοδα από αγώνες και εισιτήρια
Παρότι σε σύγκριση με τα άλλα σκέλη τα εισιτήρια αποφέρουν μικρότερα έσοδα, η Ρεάλ Μαδρίτης συγκέντρωσε 346 εκατομμύρια δολάρια, ποσό υπέρδιπλάσιο από οποιονδήποτε άλλο ευρωπαϊκό σύλλογο. Η έκθεση της Sportico επιβεβαιώνει την παγκόσμια οικονομική διάσταση του σύγχρονου ποδοσφαίρου, με τις κορυφαίες ομάδες να λειτουργούν ως πολυεθνικά brands, όπου η εμπορική στρατηγική, τα τηλεοπτικά δικαιώματα και η διεθνής προβολή καθορίζουν την αξία πολύ περισσότερο από τις επιδόσεις στον αγωνιστικό χώρο. Η Ρεάλ Μαδρίτης, η οποία επενδύει σταθερά στην παγκόσμια απήχησή της και σε συνεργασίες με κολοσσούς της αγοράς, φαίνεται πως διατηρεί την πρωτοκαθεδρία όχι μόνο στο ποδόσφαιρο αλλά και στη διεθνή αγορά αθλητικού θεάματος.