Νέα τρένα: Δικλείδες ασφάλειας, αξιολόγηση προσωπικού και ψηφιακή επανάσταση

ΕΛΛΑΔΑ

Νέα τρένα: Δικλείδες ασφάλειας, αξιολόγηση προσωπικού και ψηφιακή επανάσταση

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ευτυχία Παπούλια

Νέα τρένα: «Μεγάλη σημασία έχει η αξιολόγηση, η εκπαίδευση και οι κυρώσεις που για πρώτη φορά θα οδηγούν και σε απολύσεις όταν κάποιος κρίνεται ακατάλληλος»

29.04.2025 | 08:17

Με στόχο έναν πιο ασφαλή, σύγχρονο και αξιόπιστο σιδηρόδρομο, η κυβέρνηση παρουσίασε το νέο νομοσχέδιο για την αναδιοργάνωση του σιδηροδρομικού τοπίου. Στη χθεσινή συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου, και με αναλυτική εξειδίκευση από τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, τέθηκε σε δημόσια θέα μια σειρά μεταρρυθμιστικών παρεμβάσεων που δίνουν έμφαση στην ασφάλεια, τη λογοδοσία και την ταχεία αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού.

Το σχέδιο κινείται πάνω σε τρεις βασικούς άξονες:

  • Δημιουργία νέων δομών ασφάλειας και επιτήρησης.

  • Εκ βάθρων αξιολόγηση και εκπαίδευση του προσωπικού, με αυστηροποίηση ποινών για παραβάσεις.

  • Ριζική αναδιοργάνωση του ΟΣΕ σε σύγχρονη εταιρική μορφή, στα πρότυπα της ΔΕΗ.

Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας: Ο σιδηροδρομικός “πύργος ελέγχου”

Για πρώτη φορά, συγκροτείται Ενιαίο Κέντρο Εποπτείας του σιδηροδρομικού δικτύου, λειτουργώντας 24 ώρες το 24ωρο, με στόχο την πλήρη και σε πραγματικό χρόνο παρακολούθηση της κυκλοφορίας και της τήρησης των κανόνων ασφαλείας. Εκεί θα συνεργάζονται επόπτες του ΟΣΕ, εκπρόσωποι των σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, της ΕΛ.ΑΣ. και της Πυροσβεστικής.

Το Κέντρο θα διαχειρίζεται:

  • Τις τοπικές τηλεδιοικήσεις,

  • Το σύστημα ακριβούς γεωεντοπισμού,

  • Τα σταθμαρχεία και το μητρώο δεδομένων του σιδηροδρόμου.

Η δυνατότητα άμεσης παρέμβασης σε περίπτωση κινδύνου, μέχρι και εντολής ακινητοποίησης συρμών, θέτει νέα πρότυπα στην πρόληψη και τη διαχείριση κρίσεων.

Railway.gov.gr: Η Ελλάδα αποκτά real-time χάρτη των τρένων

Με το νέο εργαλείο Railway.gov.gr, πολίτες και αρχές θα μπορούν να βλέπουν σε πραγματικό χρόνο την ακριβή θέση κάθε αμαξοστοιχίας. Το σύστημα βασίζεται στη χρήση του ελληνικού συστήματος γεωεντοπισμού HEPOS, επιτυγχάνοντας ακρίβεια έως και 5 εκατοστά, και προβλέπει την υποχρεωτική τοποθέτηση δύο δορυφορικών δεκτών GNSS σε κάθε μηχανή. Ένας ειδικός αλγόριθμος ανίχνευσης κινδύνων θα εντοπίζει πιθανές πορείες σύγκρουσης προτού καν γίνουν απειλητικές, ενεργοποιώντας άμεσα προληπτικούς μηχανισμούς.

Κάμερες και ψηφιακή καταγραφή: Απόλυτος έλεγχος στους κρίσιμους κόμβους

Κάθε καμπίνα μηχανοδηγού, κάθε σταθμαρχείο και κάθε ευαίσθητο σημείο του δικτύου θα εποπτεύεται μέσω κάμερας, ενώ 1.500 ήδη εγκατεστημένες κάμερες σε σήραγγες και σταθμούς θα παρακολουθούνται κεντρικά με τη βοήθεια τεχνητής νοημοσύνης. Τα έγχαρτα συστήματα διαχείρισης εντολών αντικαθίστανται από ψηφιακά, με real-time alerts για κάθε απόκλιση από τον Κανονισμό Κίνησης και πλήρες ιστορικό κάθε συμβάντος. Η αξιολόγηση του προσωπικού σιδηροδρόμων αποκτά στρατιωτικά πρότυπα: υγειονομικές και ψυχομετρικές εξετάσεις, δοκιμασίες αντανακλαστικών, διαχείριση κρίσεων, προσομοιώσεις και έλεγχοι για ουσίες θα είναι πλέον υποχρεωτικές τόσο κατά την πρόσληψη όσο και σε τακτική βάση.

Παράλληλα, επανέρχεται ο ρόλος του Προϊσταμένου Αμαξοστοιχίας σε όλα τα γρήγορα δρομολόγια, λειτουργώντας ως εσωτερικός ελεγκτής για την τήρηση των κανόνων ασφαλείας και τη διαχείριση επειγόντων περιστατικών. Ο ΟΣΕ αποκτά νέα μορφή ως ανώνυμη εταιρεία, με ανεξάρτητο διοικητικό συμβούλιο και αυξημένη ευελιξία σε προσλήψεις και έργα. Στόχος είναι η άμεση κάλυψη κενών, η προσέλκυση εξειδικευμένου προσωπικού με ανταγωνιστικά κίνητρα και η επίσπευση κρίσιμων επενδύσεων.

Η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) αποκτά νέα οργανωτική δομή και μονάδα Επιθεωρητών, ενώ προβλέπεται η πλήρης οικονομική ανεξαρτησία του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ενισχύοντας τη λειτουργική του αποτελεσματικότητα. Παράλληλα, καταρτίζεται Ενιαίο Σχέδιο Αντιμετώπισης Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, το οποίο θα συντονίζει την άμεση επέμβαση όλων των αρμόδιων κρατικών και ιδιωτικών φορέων σε περίπτωση κρίσης. Τέλος, ανακοινώθηκε ότι η Hellenic Train δεσμεύτηκε σε νέες επενδύσεις για την ανανέωση του στόλου της, ενώ η υφιστάμενη σύμβασή της με το ελληνικό δημόσιο τίθεται σε πλήρη αναθεώρηση.

Ετικέτες
Exit mobile version