Αθήνα

°C

kairos icon

Τετάρτη

24

Απριλίου 2024

alphafreepress.gr / ΠΟΛΙΤΙΚΗ / Τραγωδία των Τεμπών: «Συρμός ευθυνών» από το 2014
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τραγωδία των Τεμπών: «Συρμός ευθυνών» από το 2014

Ανασύρθηκαν καταγγελίες βουλευτών από το 2017 για τις ελλείψεις και την απουσία συστημάτων ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο

Του Γιώργου Αυτιά

Τι είπε ο σταθμάρχης

«Στις 7 Φεβρουαρίου του 1989 προσλήφθηκα στον ΟΣΕ. Σαν εργάτης στο τρενάκι του Πηλίου και το 1990 ήρθα στον ΟΣΕ της Λάρισας στο τμήμα αποσκευών. Μέχρι 30-04 του 2011. Τότε καταργήθηκε το συγκεκριμένο τμήμα. Ξεκίνησα ως φορτωτής στη συνέχεια ως ζυγιστής και για 6-7 χρόνια ήμουν επιστάτης. Το 2011 μετακινήθηκα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση της Λάρισας. Στις 06-07 του 2022 με την κινητικότητα πρώτου κύκλου επέστρεψα στον ΟΣΕ για να εργαστώ ως σταθμάρχης.

Ο ΟΣΕ ενέκρινε την αίτηση μου και πέρασα από προσωπική συνέντευξη. Η συνέντευξη μου έλαβε χώρα με τηλεδιάσκεψη ενώπιον τριμελούς επιτροπής, που είχε ορίσει η διοίκηση του ΟΣΕ, περίπου τον Μάιο του 2022 και λογικά έχει καταγραφεί ώστε να γίνει απομαγνητοφώνηση αυτής. Δεν θυμάμαι τα ονόματα των μελών της επιτροπής, σίγουρα όμως θα βρίσκονται στα αρχεία της διοίκησης και λογικά θα είναι αναρτημένα στη Διαύγεια. Δεν μπορώ να συνειδητοποιήσω πως έγινε το συμβάν δεν θυμάμαι τι έγινε. Εγώ είχα δει στον πίνακα ότι όταν γύρισα τα κλειδιά, που μπήκε το 2597, οι λυχνίες ήταν λευκές σταθερά. Αυτό που μπορώ να εικάσω είναι ότι το κλειδί κούμπωσε στιγμιαία και στη συνέχεια ξεκούμπωσε και γύρισε στην παρακαμπτήριο, δίχως όμως να αλλάξουν οι λυχνίες στον πίνακα. Κάποια στιγμή τον Νοέμβριο ή τον Δεκέμβριο είχα ακούσει ότι το κλειδί 101Β δεν γυρνούσε ηλεκτρικά και ο κλειδούχος πήγαινε και το γυρνούσε χειροκίνητα. Το κούμπωνε και μόλις γυρνούσε την πλάτη του, γυρνούσε από μόνο του.

Η λυχνία στον πίνακα ελέγχου αναβόσβηνε συνέχεια. Δεν αντιλήφθηκα βλάβη στον πίνακα ελέγχου. Εάν έγινε κάτι τέτοιο ήμουν απασχολημένος και δεν το πρόσεξα. Όταν βγουν τα πορίσματα και γίνουν οι απομαγνητοφωνήσεις των συνομιλιών και ξεκαθαρίσει η υπόθεση, θα αναλάβω την όποια ευθύνη σεβόμενος τα θύματα. Εκείνο που είναι βέβαιο είναι ότι στο τραγικό αυτό δυστύχημα, έπαιξαν σημαντικό ρόλο οι ελλείψεις υποδομών και η παλαιωμένη κατάσταση του συστήματος. Ελπίζω η έρευνα της δικαιοσύνης να καταδείξει τα πραγματικά αίτια της τραγωδίας προκειμένου να αποδοθεί δικαιοσύνη στον καθένα η ευθύνη που του αναλογεί. Θέλω να ζητήσω συγνώμη από τους συγγενείς των θυμάτων για αυτό το συγκλονιστικό δυστύχημα».

ΕΔΕ για την αναρρωτική

Ο υπουργός Υγείας, Θάνος Πλεύρης, διέταξε ΕΔΕ για την υπόθεση καταγγέλλοντας ότι ο διευθυντής της Νευροχειρουργικής Κλινικής και πρόεδρος των Νοσοκομειακών Γιατρών του Νοσοκομείου Βόλου, Νίκος Χαυτούρας που εμπλέκεται στην αναρρωτική είναι υποψήφιος με το ΠΑΣΟΚ. Ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης ανέθεσε τη διενέργεια της Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης στην 5η ΥΠΕ στον διοικητή του Νοσοκομείου Βόλου Γιάννη Ντόκο. Ο επιμελητής-νευροχειρουργός κλήθηκε να δώσει εξηγήσεις καθώς σύμφωνα με πληροφορίες, φέρεται να μην εξέτασε τον επιθεωρητή πριν υπογράψει την άδεια. Ο σιδηροδρομικός δεν εξετάστηκε ποτέ από κανέναν γιατρό στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών του Νοσοκομείου και δεν έχει καταγραφεί στη λίστα του ΤΕΠ. Το ΠΑΣΟΚ απάντησε για τα Τέμπη: «Ντροπή! Για όλα φταίει ένα ιατρικό παραπεμπτικό δύο ημέρες μετά την τραγωδία;»

Σύμφωνα με την εφημερίδα «Ταχυδρόμος» του Βόλου, ο γιατρός επιμελητής της Νευροχειρουργικής που φέρεται να υπέγραψε την αναρρωτική, ανέφερε πως έδωσε την άδεια στον επιθεωρητή του ΟΣΕ Λάρισας, κατόπιν του παραπεμπτικού που φέρεται να υπέγραψε ο διευθυντής της Νευροχειρουργικής κλινικής του Νοσοκομείου Βόλου με διάγνωση «έντονη οσφυαλγία στη μέση». Μιλώντας ο κ. Χαυτούρας επιβεβαίωσε πως πράγματι εκείνη την ημέρα τον αναζήτησε ο επιθεωρητής αλλά επειδή ο ίδιος δεν είχε ιατρείο και επειδή γνώριζε παλαιότερο πρόβλημα υγείας και επειδή εμφανώς κούτσαινε, τον παρέπεμψε για έλεγχο στον γιατρό, ο οποίος υπέγραψε την αναρρωτική άδεια. Ο κ. Νίκος Χαυτούρας διέψευσε ότι έδωσε εντολή για την αναρρωτική, ενώ επέμενε ότι η αναρρωτική δεν φέρει το όνομά του.

Ο διευθυντής της Νευροχειρουργικής λέει πως ο επιθεωρητής εξετάστηκε από τον γιατρό και ότι όλα είναι στο πλαίσιο της ιατρικής δεοντολογίας. Μιλώντας αργότερα στο τηλεοπτικό δίκτυο υποστήριξε ότι ο ίδιος είδε έναν άνθρωπο που ήταν χάλια και τον παρέπεμψε στα εξωτερικά ιατρεία λέγοντας πως ακολούθησε όλες τις νόμιμες διαδικασίες, σημειώνοντας πως ο ίδιος βάλλεται γιατί είναι πολιτικός στόχος.

4 συμβάσεις στο στόχαστρο του εισαγγελέα

Πρόκειται για συμβάσεις που είχαν υπογραφεί η μία το 2005, άλλες δύο το 2013 και μία ακόμα το 2015. Η κάθε μία αφορούσε άλλο τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου, με ερευνώμενα αδικήματα την απιστία και την ηθική αυτουργία στην απιστία. Ανασύρθηκε από το αρχείο η επίμαχη σύμβαση 717. Οι εισαγγελικές αρχές είχαν προβεί σε αρχειοθέτηση της έρευνας, όμως τελικά ανασύρθηκε από το αρχείο, καθώς προέκυψαν νέα στοιχεία, και πλέον ερευνάται από τον Ευρωπαίο Εισαγγελέα.

Ο οικονομικός εισαγγελέας Χρήστος Μπαρδάκης θα διερευνήσει και τις υπόλοιπες καταγγελίες που ήρθαν στο φως μετά το τραγικό δυστύχημα για καθυστερήσεις και μη υλοποίηση των συμβάσεων εκσυγχρονισμού του ΟΣΕ. Θα αναζητηθούν ποινικές ευθύνες σε υπηρεσιακούς παράγοντες του ΟΣΕ. Οι έρευνες αναμένεται ότι θα στραφούν στην αναζήτηση τυχόν ποινικών ευθυνών σε υπηρεσιακούς παράγοντες του ΟΣΕ που τοποθέτησαν τον συγκεκριμένο σταθμάρχη στο νευραλγικό πόστο του σταθμού της Λάρισας, καθώς και άλλων προσώπων που είχαν εμπλοκή στην υπόθεση. Την ίδια ώρα, εξετάζεται το άνοιγμα άλλης έρευνας στην Αθήνα με αντικείμενο τη διερεύνηση των καθυστερήσεων στην ολοκλήρωση των έργων ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου.

Καταγγελίες από το 2017

Είχαν γνώση για τις ελλείψεις στα συστήματα ασφαλείας από το 2017. Ανασύρθηκαν καταγγελίες βουλευτών από το 2017 για τις ελλείψεις και την απουσία συστημάτων ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο. Τον Ιούλιο του 2017, με αφορμή το δυστύχημα με τρεις νεκρούς, όταν τρένο στο Άδενδρο εκτροχιάστηκε και έπεσε σε σπίτι, ο βουλευτής Νίκος Νικολόπουλος, που συνεργάζονταν με την τότε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, είχε καταθέσει ερώτησης προς τον τότε υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, κάνοντας λόγο για «τραγική» κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου και υποστηρίζοντας ότι συστήματα σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης και τηλεποικοινωνιών είχαν τεθεί εκτός λειτουργίας με αποτέλεσμα τα τρένα να «κυκλοφορούν τυφλά, με ανταλλαγή τηλεγραφημάτων όπως την εποχή του Τρικούπη».

Τότε, ρωτούσε τον κ. Σπίρτζη προ των ευθυνών του, σημειώνοντας ότι «έχετε αντιληφθεί, κύριε υπουργέ, ότι αν λειτουργούσε το σύστημα σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης στην περιοχή του Άδενδρου δεν θα είχε συμβεί το τραγικό αυτό δυστύχημα και δεν θα χάνονταν τόσο άδικα τρεις ανθρώπινες ζωές; Ο βουλευτής, κατήγγειλε ότι όταν ο Θάνος Βούρδας, κουμπάρος και άνθρωπος εμπιστοσύνης του τότε υπουργού Χρήστου Σπίρτζη, ανέλαβε γραμματέας Μεταφορών, υπήρξε αλλαγή στη στάση του ΟΣΕ αλλά και της Ειδικής Υπηρεσίας Διαχείρισης για τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα και εν μιά νυκτί, ενώ προηγουμένως απέρριπταν τις εισηγήσεις Βούρδα, που ζητούσε την αντικατάσταση των συστημάτων που λειτουργούσαν και όχι την ανάταξή τους, ανέκρουσαν πρύμναν μόλις εκείνος κατέλαβε τη θέση του γενικού γραμματέα Μεταφορών.

«Μήπως λοιπόν αυτό οφείλεται στη μετακίνηση του κ. Βούρδα, ο οποίος ήταν εισηγητής της πρότασης, από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ στη θέση του γ.γ. Μεταφορών και όσα αναφέρονται παραπάνω είναι στάχτη στα μάτια για να καλυφθεί έτσι η αλλαγή στάσης; «Έχετε αντιληφθεί, κύριε υπουργέ, ότι αν είχε εγκαίρως ολοκληρωθεί το Σεπτέμβριο του 2016 η σύμβαση 717 της ΕΡΓΟΣΕ δεν θα είχε συμβεί το τραγικό αυτό δυστύχημα, στο οποίο έχασαν τη ζωή τους 3 συνάνθρωποί μας;»

Εκτός ψηφοδελτίων

Εκτός των ψηφοδελτίων του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής στη Μαγνησία τίθεται ο γιατρός Νικόλαος Χαυτούρας, μετά το πόρισμα της ΕΔΕ για την αναρρωτική άδεια στον επιθεωρητή Λάρισας. Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Χαριλάου Τρικούπη η ενέργεια αυτή γίνεται για λόγους αρχής και πολιτικού ήθους, μολονότι πρόκειται για παρατυπία που δεν σχετίζεται άμεσα με την τραγωδία και δεν παρακωλύει κατ’ ουδένα τρόπο τη δικαστική και πειθαρχική έρευνα. «Επισημαίνουμε, ωστόσο, ότι μας προκαλεί αλγεινή εντύπωση η παραμονή στα ψηφοδέλτια της Νέας Δημοκρατίας του πολιτικά υπεύθυνου για την πολύνεκρη τραγωδία Κώστα Καραμανλή, ο οποίος οκτώ μέρες πριν το δυστύχημα διαβεβαίωνε δημόσια στη Βουλή για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

Την περιφρονητική αυτή στάση απέναντι στους θεσμούς και τη διαφάνεια υιοθέτησε άλλωστε και ο ΣΥΡΙΖΑ διατηρώντας στα ψηφοδέλτιά του τον ομόφωνα καταδικασμένο από το Ειδικό Δικαστήριο, Νίκο Παππά. Είναι σαφές ποιοι εκπροσωπούν ένα νέο πολιτικό ήθος αντιμετωπίζοντας ριζικά παθογένειες και ποιοι για ασύγκριτα βαρύτερες πράξεις που πλήττουν ευθέως το δημόσιο συμφέρον, δεν κάνουν τίποτα αποτελώντας αναπόσπαστο μέρος τους και καλύπτοντας εγκληματικές ευθύνες».

Ο υπουργός Υγείας

«Έχει πάρει την άδεια από νοσοκομείο του Βόλου αλλά δεν μπορώ να μπω σε λεπτομέρειες λόγω και του ιατρικού απορρήτου. Δεν είναι κάτι που συνδέεται πάντως με κάτι αιφνίδιο. Θα γίνει ΕΔΕ γιατί δεν μπορώ να έχω πρόσβαση σε ιατρικά απόρρητα. Αν φανεί ότι έχει δοθεί για εξυπηρέτηση και αν ισχύει κάτι τέτοιο, καταλαβαίνετε πως ο γιατρός αυτός δεν είναι δυνατόν να δίνει τέτοιες άδειες», είχε δηλώσει ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης ο οποίος συμπλήρωσε: «Θα τεθούν σε αργία όσοι εμπλέκονται και θα υπάρξουν όλες οι πειθαρχικές διώξεις. Αν αποδειχθεί ότι αυτό το τυχαίο γεγονός έχει και ιατρική βάση, είναι άλλη υπόθεση. Μου προκαλεί εντύπωση που έγινε τώρα και δεν είναι δυνατόν να μην το διερευνήσουμε. Πήγε τέτοια μέρα και με μια εξέταση πήρε έναν μήνα άδεια».

Η κόντρα των κομμάτων

Κατά την κυβέρνηση οι ισχυρισμοί ΣΥΡΙΖΑ για παρανομία σε ό,τι αφορά τα όρια ηλικίας είναι παντελώς αβάσιμοι και υποκριτικοί. Κι αυτό διότι -σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ 2623/Β/2022) που αφορά στον Εσωτερικό Κανονισμό του ΟΣΕ- τα όρια ηλικίας δεν καταλαμβάνουν τους υπό μετάταξη υπαλλήλους. Υπάρχουν όρια ηλικίας στις προσλήψεις, αλλά όχι στις μετατάξεις. Την ίδια στιγμή όπως φαίνεται από όλα τα στοιχεία -και αυτό το γνωρίζουν πολύ καλά στον ΣΥΡΙΖΑ- η μετάταξη δημοσίων υπαλλήλων άνω των 48 ετών στις θέσεις του σταθμάρχη και του κλειδούχου ήταν διαδεδομένη πρακτική διαχρονικά και εφαρμοζόταν πολύ πυκνά στη διάρκεια της Κυβέρνησής του. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στη διετία 2017-18, μετατάχθηκαν και ανέλαβαν καθήκοντα σταθμάρχη περισσότερα από 30 άτομα άνω των 48 ετών.

Την ίδια στιγμή είναι αδιανόητο να καταγγέλλει ο ΣΥΡΙΖΑ πολιτική διαμεσολάβηση για μια μετάταξη τη στιγμή που ο ΟΣΕ ζητούσε να καλυφθούν 18 θέσεις και υποβλήθηκαν μόνο δύο αιτήσεις. Θα μπορούσε ίσως να μιλήσει κανείς για «ρουσφέτι» αν για δύο θέσεις υπήρχαν 18 αιτήσεις και όχι στην περίπτωση αυτή που για 18 θέσεις υπήρχαν μόνο δύο αιτήσεις. Παρόλα αυτά, ο ΣΥΡΙΖΑ, για άλλη μια φορά, επιλέγει τη λάσπη και τη συκοφαντία. Αποδεικνύεται έτσι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ επέλεξε για μία ακόμη φορά να «ξεχάσει» τα πεπραγμένα της διακυβέρνησής του, να «ξεχάσει» τις μετατάξεις άνω των 48 ετών που έγιναν στη διάρκεια της Κυβέρνησής του και να κατασκευάσει ένα αφήγημα που πολιτικοποιεί με ποταπό τρόπο την τραγωδία. Αποδεικνύεται ότι η προσπάθεια του να αναδείξει ζήτημα της ηλικίας του σταθμάρχη είναι προϊόν ωμού πολιτικού καιροσκοπισμού. Είναι άλλη μια απόδειξη ανευθυνότητας και υποκρισίας.

Η πορεία της έρευνας

Η Δικαιοσύνη συνεχίζει με εντατικούς ρυθμούς την προανάκριση για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη. Η ανακρίτρια εξετάζει ήδη ως μάρτυρες σταθμάρχες που υπηρετούν στη Λάρισα και άλλους εργαζόμενους του ΟΣΕ, ενώ αναμένονται οι πραγματογνωμοσύνες που ήδη έχουν διαταχθεί από εισαγγελικής πλευράς. Παράλληλα, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος με παραγγελία του προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο της εξέτασης διαχρονικών προβλημάτων, ζήτησε τη δικογραφία που είχε σχηματιστεί για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο το 2017.

Κι αυτό γιατί οι καταγγελίες το 2017 μιλούσαν για άθλια συνθήκες στον σιδηροδρομικό δίκτυο, δεν ερευνήθηκαν και ίσως κριθεί σκόπιμο κάτι τέτοιο να γίνει τώρα. Υπενθυμίζεται ότι το δυστύχημα είχε γίνει στις 13 Μαΐου 2017, όταν το απογευματινό Intercity από Αθήνα εκτροχιάστηκε έξω από το Άδενδρο, κοντά στη Θεσσαλονίκη, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τέσσερις άνθρωποι και να τραυματιστούν άλλοι δέκα. Για το δυστύχημα εκείνο παραπέμφθηκε ένας μηχανοδηγός ο οποίος τελικά αθωώθηκε. Το μοναδικό αδίκημα που ερευνήθηκε ήταν η ανθρωποκτονία εξ αμελείας.

Σε ό,τι αφορά τους ισχυρισμούς ΣΥΡΙΖΑ ότι ο Πρωθυπουργός παρεμβαίνει στο έργο της Δικαιοσύνης

-Στις 7 Δεκεμβρίου 2022 ο κ. Τσίπρας κατά την επίσκεψή του στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου ζητούσε την επιτάχυνση διαδικασιών για το θέμα των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων.

-Τη Δευτέρα, 6 Μαρτίου, ο ΣΥΡΙΖΑ σε ανακοίνωσή του υποστήριζε ότι ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με την επιστολή του στον κ. Ντογιάκο για την επιτάχυνση των διαδικασιών της έρευνας για το δυστύχημα παρεμβαίνει στο έργο της Δικαιοσύνης.

Δύο μέτρα και δύο σταθμά. Όταν το ζητάει ο Τσίπρας είναι απολύτως θεμιτό. Όταν το ζητάει ο Μητσοτάκης είναι παρέμβαση. Κάθε πολίτης μπορεί να βγάλει τα συμπεράσματά του.

Οι αναρρωτικές άδειες

Ο τρόπος χορήγησης της αναρρωτικής άδειας σε συνδυασμό με όσα συνέβαιναν στον σταθμό της Λάρισας, δείχνει για άλλη μια φορά τις γνωστές παθογένειες ενός τμήματος του δημοσίου. Μετά την ολοκλήρωση της Ένορκης Διοικητικής Εξέτασης για τη χορήγηση της αναρρωτικής άδειας στον επιθεωρητή του σταθμού Λάρισας, ο φάκελος -με εντολή του Υπουργού Υγείας Θάνου Πλεύρη- διαβιβάστηκε από τον Διοικητή της 5ης Υγειονομικής Περιφέρειας στην ανακρίτρια. Παράλληλα, τέθηκαν σε αναστολή καθηκόντων οι εμπλεκόμενοι γιατροί και παραπέμπονται στο πειθαρχικό συμβούλιο.

Σημειώνεται ότι από την ΕΔΕ προέκυψε ότι ο επιθεωρητής πήρε αναρρωτική άδεια χωρίς να υποβληθεί σε καμία διαγνωστική εξέταση. Δεν προσήλθε στα Τμήματα Επειγόντων Περιστατικών του Νοσοκομείου Βόλου, αλλά αναζήτησε τον διευθυντή της κλινικής ο οποίος γνωμάτευσε μόνο με την κλινική εικόνα και χωρίς καμία άλλη εξέταση. Στη συνέχεια ο επιμελητής γιατρός κατ’ εντολή του διευθυντή της κλινικής χορήγησε στον επιθεωρητή του σταθμού 30ήμερη αναρρωτική άδεια. Η σπουδή για την έκδοση μιας τέτοιας γνωμάτευσης εκτός της συνήθους διαδικασίας που απαιτεί επίσκεψη σε Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών ή σε τακτικό ραντεβού και διαγνωστικό έλεγχο σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δόθηκε ένα 24ώρο μετά το πολύνεκρο δυστύχημα δικαιολογεί απολύτως τον πειθαρχικό έλεγχο και την ποινική αξιολόγηση των συμπεριφορών. Μετά το πόρισμα της ΕΔΕ, ο γιατρός Νικόλαος Χαυτούρας, στέλεχος του ΠΑΣΟΚ και υποψήφιος βουλευτής Μαγνησίας, όπως είχε ανακοινωθεί, τέθηκε εκτός των ψηφοδελτίων του ΠΑΣΟΚ.

Οι ειδικοί επί το έργον

Η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που συγκροτήθηκε με σκοπό τη διερεύνηση και ανάδειξη των συστημικών προβλημάτων και δυσλειτουργιών για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, συνεδρίασε στις 6 Μαρτίου και αποφάσισε:

-Να ζητήσει την άμεση παροχή στοιχείων από τους εμπλεκόμενους φορείς για το δυστύχημα των Τεμπών.

-Να καλέσει στελέχη και υπαλλήλους των εμπλεκομένων φορέων για παροχή στοιχείων και διευκρίνιση ενεργειών ή παραλείψεων αναφορικά με τα συστημικά προβλήματα που αφορούν στη λειτουργία και ασφάλεια του σιδηροδρομικού δικτύου.

-Να συνεκτιμήσει και να αξιολογήσει όλα τα στοιχεία που θα συγκεντρωθούν και να καταθέσει το Πόρισμά της στο οποίο θα συμπεριλαμβάνονται και προτάσεις της για την άρση των προβλημάτων και δυσλειτουργιών που θα εντοπιστούν.

Η τηλεδιοίκηση στη Λάρισα

Πώς λειτουργούσε πλήρες σύστημα τηλεδιοίκησης όταν ακόμη και σήμερα είναι ζητούμενο προκειμένου να υπάρχει ένας κεντρικός έλεγχος και από ένα κεντρικό σύστημα να μπορεί κάποιος να παρακολουθεί που βρίσκεται το κάθε τρένο; Τέτοιο σύστημα δεν υπήρχε και γίνεται κάθε προσπάθεια να λειτουργήσει από τον Σεπτέμβριο του 2023. Η πραγματικότητα είναι η εξής: Τον Ιούλιο του 2015 μετά την πυρκαγιά στην περιοχή του Λιτοχώρου, η τηλεδιοίκηση Λάρισας υποβαθμίστηκε σημαντικά και πρακτικά έπαψε να λειτουργεί ως πλήρης τηλεδιοίκηση. Η μόνη δυνατότητα που διατηρούσε το σύστημα τηλεδιοίκησης ήταν η παρακολούθηση της διαδρομής από την είσοδο της Λάρισας έως την είσοδο των Νέων Πόρων. Δεν υπήρχε δυνατότητα τηλεχειρισμών για τη χάραξη διαδρομών μεταξύ των Σταθμών παρά μόνο διευθέτηση μεμονομένων αλλαγών τροχιάς. Μετά τη φωτιά του Ιουλίου του 2019 στην περιοχή της Ζάχαρης Λάρισας, κατεστράφησαν τα καλώδια και ο εξοπλισμός και η τηλεδιοίκηση Λάρισας βγήκε ολοκληρωτικά εκτός λειτουργίας και καταργήθηκε.

Στα πλαίσια της αναβάθμισης που πρόσφατα ενεργοποιήθηκε τον Νοέμβριο του 2022, λειτουργούσε και λειτουργεί η σηματοδότηση στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος – Λάρισα η οποία μέσω του τοπικού πίνακα χειρισμού στον Σταθμό της Λάρισας έχει τη δυνατότητα χάραξης διαδρομής στο Σταθμό της Λάρισας με κατεύθυνση τους Νέους Πόρους (χωρίς ενδείξεις φωτοσημάτων) και με τη δυνατότητα παρακολούθησης των συρμών σε μία απόσταση περίπου 5,5 χιλιομέτρων μετά και 3 χιλιόμετρα πριν από το Σταθμό της Λάρισας. Όταν συνέβη λοιπόν το δυστύχημα οι υπεύθυνοι του σταθμού θα μπορούσαν να δουν τη διαδρομή για 5,5 χιλιόμετρα και να διαπιστώσουν ότι το τρένο βρίσκεται στην αντίθετη γραμμή. Δεν το έκαναν όμως.

Είναι χαρακτηριστικό επίσης, ότι επί διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, τον Απρίλιο του 2019 ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Χρήστος Κέλλας, με ερώτησή του προς τον τότε Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, έθετε το πρόβλημα επικαλούμενος:

-Έγγραφο του ΟΣΕ προς την ΕΡΓΟΣΕ που ανέφερε ότι «λόγω της παρατεταμένης καθυστέρησης του έργου της σύμβασης 717 της ΕΡΓΟΣΕ, ήδη έχουν δημιουργηθεί προβλήματα λειτουργίας του δικτύου (σε συγκεκριμένα τμήματα)» και ζητούσε «άμεση παράδοση σε χρήση της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης των συγκεκριμένων τμημάτων και σταθμών».

-Απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου (23.07.2018), με την οποία «αποφασίστηκε ότι η 1η συμπληρωματική σύμβαση του έργου δύναται να υπογραφεί».

Με αυτά τα δεδομένα ρωτούσε ανάμεσα στα άλλα τον κ. Σπίρτζη: «Γιατί, ενώ έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο η 1η Συμπληρωματική Σύμβαση από τον Ιούλιο του 2018, δεν έχει κληθεί ακόμη η Ανάδοχος Κοινοπραξία να την υπογράψει, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις, αφού δεν μπορεί να ολοκληρωθεί το έργο;» Αντί άλλης απάντησης ο κ. Σπίρτζης διαβίβασε απαντήσεις από τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ με τον πρώτο να παραπέμπει στη δεύτερη, ενώ η ΕΡΓΟΣΕ υποστήριζε ότι «η υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης θα ακολουθήσει τη νόμιμη και διαφανή διαδικασία» και ότι «καταβάλλει κάθε προσπάθεια ώστε η σύμβαση 717/14 να ολοκληρωθεί χωρίς καθυστερήσεις».

Η σύμβαση ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Ο ΣΥΡΙΖΑ που χαρακτήριζε «ξεπούλημα» το ενδεχόμενο πώλησης του ΟΣΕ επί Κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας έναντι 300 εκατ., τελικά πούλησε την εταιρεία έναντι 45 εκατ., ποσό λιγότερο από τα 50 εκατ. επιδότησης για τις άγονες γραμμές σε βάθος 15ετίας δίχως πρόβλεψη για επενδύσεις, εγκαλούν την κυβέρνηση που έκανε τα παρακάτω:

-1ον: Προκειμένου να καταβληθούν στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ τα επόμενα 15 χρόνια 750 εκατ. για την επιδότηση δρομολογίων σε «άγονες γραμμές» σε όλη την επικράτεια εξασφάλισε την επιστροφή στο ελληνικό δημόσιο 600 εκατ. ευρώ από την εταιρεία μέσω επενδύσεων και συγκεκριμένα:

Επενδύσεις της ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε νέα τρένα, αναβάθμιση υφιστάμενων και ψηφιακές υποδομές 163 εκατ. ευρώ.

Επιστροφή 435 εκατ. ευρώ σε ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ για χρήση της σιδηροδρομικής υποδομής και τροχαίου υλικού.

-2ον: Επιπλέον, προβλέπεται η συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου στα κέρδη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με 20%.

Αυτό λοιπόν που πέτυχε η Κυβέρνηση με την συγκεκριμένη σύμβαση ήταν το 80% των χρημάτων που θα δίνονταν για δρομολόγια στις άγονες γραμμές να επιστρέφει σε άμεσες επενδύσεις και χρηματοδότηση των δημόσιων οργανισμών, χωρίς να συνυπολογίζεται το ποσοστό επί των κερδών της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις