Ατομική επιχείρηση σε πέντε λεπτά κριτήρια – gov.gr: Βήμα βήμα η διαδικασία

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ατομική επιχείρηση σε πέντε λεπτά κριτήρια – gov.gr: Βήμα βήμα η διαδικασία

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ευτυχία Παπούλια

Ατομική επιχείρηση σε πέντε λεπτά κριτήρια - gov.gr: Τα 4 κριτήρια που πρέπει να πληροί ο πολίτης

13.01.2023 | 16:56

Την εφαρμογή «Έναρξη Ατομικής Επιχείρησης μέσω του gov.gr» παρουσίασε ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος, στην παρουσίαση «Εθνική Πολιτική Διοικητικών Διαδικασιών» που πραγματοποιήθηκε σήμερα στις 10 το πρωί στο αμφιθέατρο «Μιλτιάδης Έβερτ» – Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων. Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε ο κ. Χριστόπουλος, «από σήμερα οι πολίτες οι οποίοι θέλουν να ιδρύσουν ατομική επιχείρηση μπορούν να το κάνουν με μερικά κλικ μέσα σε πέντε λεπτά μέσω του Gov.gr». Ήδη, έχουν γίνει 8 ενάρξεις ατομικής επιχείρησης.

Όπως τόνισε, «πλέον, τα φυσικά πρόσωπα που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στον εμπορικό κλάδο με έδρα στην Ελλάδα, μπορούν από σήμερα να κάνουν χρήση της εφαρμογή για την “Έναρξη Ατομικής Επιχείρησης μέσω του Gov.gr” χωρίς να απαιτείται καμία προπαρασκευαστική ενέργεια», ενώ πρόσθεσε ότι «την έναρξη μπορεί να πραγματοποιήσει και τρίτο πρόσωπο με την προϋπόθεση να εξουσιοδοτηθεί μέσα από την παρούσα εφαρμογή».

Να αναφέρουμε ότι την εν λόγω εφαρμογή μπορούν να χρησιμοποιήσουν μόνο όσοι πολίτες εκκινούν ατομική επιχείρηση με εμπορική δραστηριότητα. Όπως υπογράμμισε ο κ. Χριστόπουλος, «για τις ατομικές επιχειρήσεις μη εμπορικής δραστηριότητας (πχ δικηγόροι) ισχύει η φυσική διαδικασία και μόνο. Στόχος είναι, και αφού τεθεί σε λειτουργία το Μητρώο Μη Εμπορικής Οικονομικής Δραστηριότητας (ΜΜΕΟΔ), να δοθεί η δυνατότητα και στους υπόχρεους εγγραφής στο εν λόγω μητρώο να κάνουν χρήση της νέας εφαρμογής». Μάλιστα, ο κ. Χριστόπουλος αναφέρθηκε και στο διοικητικό κόστος το οποίο ανερχόταν σε 17.400.000 ευρώ ετησίως σύμφωνα με στοιχεία του 2019 και με τη νέα διαδικασία, μέσω του gov.gr, πλέον το κόστος υπολογίζεται πως θα κυμαίνεται στα 7.691.000 ευρώ, συνεπώς θα μειωθεί κατά 56%.

“Για να κάνει έναρξη ατομικής επιχείρησης ο πολίτης χρειαζόταν να επισκεφθεί 5 υπηρεσίες”

Εξήγησε ότι «μέχρι και σήμερα ο πολίτης που επιθυμούσε να κάνει έναρξη ατομικής επιχείρησης με εμπορική δραστηριότητα έπρεπε να μεταβεί στο αρμόδιο Επιμελητήριο και να καταθέσει μια σειρά δικαιολογητικών ώστε να εκδώσει τη βεβαίωση προεγγραφής από το ΓΕΜΗ. Εννοείται ότι το ίδιο πρέπει να κάνει και σήμερα αν επιλέξει τον δρόμο της δια ζώσης εξυπηρέτησης. Ακολούθως, έπρεπε να μεταβεί σε κατάστημα του ΕΦΚΑ καταθέτοντας μια σειρά νέων δικαιολογητικών για να εκδώσει τη βεβαίωση προεγγραφής από τον ΕΦΚΑ». Όπως τόνισε, «για να κάνει έναρξη ατομικής επιχείρησης ο πολίτης χρειαζόταν να επισκεφθεί 5 υπηρεσίες χωρίς να συνυπολογίζονται οι υπηρεσίες που απαιτούνται προκειμένου για την έκδοση των απαραίτητων δικαιολογητικών».

Ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης

Από την πλευρά του, ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης δήλωσε: «Ανακοινώνουμε σήμερα μία τομή στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το Δημόσιο: την Εθνική Πολιτική Διοικητικών Διαδικασιών. Είναι εξαιρετικά σπάνιο να μπορέσει ένα κράτος να μετρήσει το σύνολο των διαδικασιών του, δεν νομίζω ότι έχει ξαναγίνει με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο γίνεται εδώ. Σήμερα, σε αυτό το πλαίσιο, ανακοινώνουμε και μία νέα ψηφιακή υπηρεσία που έχει διττό χαρακτήρα απλούστευσης και ψηφιοποίησης: την ίδρυση ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr.

Οι πέντε επισκέψεις πλέον γίνονται πέντε λεπτά και η επίσκεψη είναι πλέον ψηφιακή μέσω του gov.gr. Η δήλωση των γεγονότων ζωής δεν είχε σχεδιαστεί με μία λογική “πολιτοκεντρική”, δηλαδή με μία λογική που θέτει τον ενδιαφερόμενο στο επίκεντρο. Βασικά δεν είχαν σχεδιαστεί καν. Οπότε χρησιμοποιώντας απλές ψηφιακές τεχνολογίες και κάνοντας αλλαγές τόσο στις οθόνες του κώδικα όσες και στο γράμμα του νόμου επιδιώκουμε να πετύχουμε μία ριζική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο το κράτος λειτουργεί. Στο τέλος της επόμενης τετραετίας ο στόχος είναι απλός, σαφής και δεδηλωμένος: με ελάχιστες εξαιρέσεις όλες οι αλληλεπιδράσεις μας με το Δημόσιο θα είναι ψηφιακές εφόσον το επιθυμούμε, με το παράλληλο κανάλι των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών».

Πώς θα λειτουργεί η εφαρμογή

Με την είσοδο στο gov.gr δεξιά υπάρχει η επιλογή «Έναρξη ατομικής επιχείρησης»

Για τη χρήση της υπηρεσίας απαιτείται ο πολίτης:

– να διαθέτει ελληνικό ΑΦΜ

– να είναι ενήλικος Έλληνας υπήκοος ή υπήκοος άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης

– να μην έχει ήδη ατομική επιχείρηση

– και η έδρα της επιχείρησης να είναι στην Ελλάδα

Τα στοιχεία που θα χρειαστεί να γνωρίζει ο χρήστης καθώς θα του ζητηθούν να τα συμπληρώσει είναι:

– οι προσωπικοί κωδικοί πρόσβασης στο Taxisnet

– ο Αριθμός Ταυτότητας Ακινήτου για ιδιόκτητη έδρα ή ο αριθμός συμβολαίου και το έτος σύνταξης του για μισθωμένη έδρα με την προϋπόθεση ότι στο μισθωτήριό αναγράφετε ο ΤΚ στη διεύθυνση της έδρας

– τα στοιχεία της Επιχείρησης όπως ΚΑΔ και εμπορικός τίτλος.

Σε περίπτωση που δεν προβεί το ίδιο το φυσικό πρόσωπο σε ενέργειες έναρξης αλλά αποφασίσει να εξουσιοδοτήσει τρίτο πρόσωπο το μόνο που απαιτείται είναι να γνωρίζει τον ΑΦΜ του εξουσιοδοτούμενου. Η διαδικασία έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς με την δημιουργία της Βεβαίωσης έναρξης εργασιών της επιχείρησης. Το έγγραφο διαθέτει τα χαρακτηριστικά ασφαλείας του gov.gr με προηγμένη ηλεκτρονική σφραγίδα και χρονοσήμανση, κωδικάριθμο και κωδικό QR για την επαλήθευση του.

Μπορεί να διακινηθεί τόσο ηλεκτρονικά όσο και έντυπα, ενώ στην έντυπη μορφή του δεν χρειάζεται επικύρωση αφού επιβεβαιώνεται με την εφαρμογή εγγυρότητας εγγράφων του gov.gr. Η ανάκτηση της βεβαίωσης γίνεται στη σελίδα myΑΑΔΕ. Μόλις εκδοθεί η βεβαίωση έναρξης εργασιών για την ατομική επιχείρηση ο πολίτης πρέπει να προβεί σε εγγραφή και υπαγωγή στην ασφάλιση του eΕΦΚΑ χρησιμοποιώντας την αντίστοιχη ψηφιακή υπηρεσία μέσω του gov.gr. Σε περίπτωση παράλειψης του συγκεκριμένου βήματος και μη υποβολής αίτησης, η εγγραφή θα πραγματοποιηθεί αυτεπάγγελτα με πράξη του αρμόδιου ασφαλιστικού οργάνου.

Η νέα διαδικασία για την έναρξη ατομικής επιχείρησης μέσω του gov.gr έχει ήδη καταχωριστεί στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών «Μίτος». Όλοι οι πολίτες να έχουν τη δυνατότητα να δουν πληροφορίες για την διαδικασία όπως τους τρόπους που αυτή παρέχεται, τους φορείς που είναι αρμόδιοι, το θεσμικό πλαίσιο, τα προαπαιτούμενα και πολλά άλλα, καθώς και να διαπιστώσουν πόσα ψηφιακά βήματα πραγματοποιούνται μέσα στα 5 λεπτά που απαιτούνται για να προβούν στην ίδρυση της ατομικής τους επιχείρησης.

Ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης

Ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης δήλωσε: «Σήμερα είναι μία πολύ σημαντική ημέρα. Όλο αυτό που συνέβη σε επίπεδο κυβέρνησης μεταφέρεται σε επίπεδο διοίκησης: από το επιτελικό κράτος στην επιτελική διοίκηση. Διότι όσο καλή κι αν είναι η διοίκηση, δεν μπορεί να λειτουργήσει αν δεν είναι καταγεγραμμένες, σαφείς, διαφανείς, προσβάσιμες οι διαδικασίες. Κανένα άλλο κράτος ευρωπαϊκό δεν έχει σε αυτήν την έκταση το συγκεκριμένο ψηφιακό εγχειρίδιο που παρουσιάζεται σήμερα, το οποίο διευκολύνει τους πολίτες και για αυτόν τον λόγο οφείλουμε να αισθανόμαστε όλοι περήφανοι. Με ένα κλικ ο πολίτης μπορεί να γνωρίζει εύκολα, προσβάσιμα, λειτουργικά ποια είναι η διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσει. Θα συνεχίζουμε να δουλεύουμε μέχρι την τελευταία ημέρα της παρούσας διακυβέρνησης για να κάνουμε τη ζωή των πολιτών ευκολότερη».

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης δήλωσε: «Για να ιδρύσεις μία ατομική επιχείρηση στην Ελλάδα μέχρι σήμερα χρειαζόσουν πέντε επισκέψεις σε διαφορετικές υπηρεσίες άρα αρκετές χαμένες εργατοώρες και απίστευτη ταλαιπωρία. Σήμερα θα μπορείς να ιδρύεις πια την ατομική σου επιχείρηση από το κινητό σου τηλέφωνο μέσα από το gov.gr και να ξεκινήσεις την επιχειρηματική σου δράση όσο μπορείς πιο γρήγορα για να συμβάλλεις και εσύ στην ανάπτυξη του ΑΕΠ, στην πτώση της ανεργίας και στην ευημερία του ελληνικού λαού. Ο Κυριάκος Πιερρακάκης λοιπόν με το όραμά του και με την ομάδα του μας έδωσε τις τεχνικές δυνατότητες, τις ιδέες που είχαμε οι διάφοροι Υπουργοί, μεταξύ αυτών και εγώ, να τις κάνουμε πράξη προς όφελος του ελληνικού λαού».

Στα περίπου δύο χρόνια τροποποιήθηκαν τα παρακάτω νομοθετήματα:

1. Ο ν. 4892/2022 (Α’ 28) κατήργησε την υποχρέωση προεγγραφής στον e-ΕΦΚΑ από τους πολίτες που προβαίνουν σε έναρξη ατομικής επιχείρησης. Θέσπισε δε την αυτεπάγγελτη εγγραφή από τον e-ΕΦΚΑ κάτι που θα υλοποιηθεί τεχνικά στην 2η έκδοση της εφαρμογής Έναρξης Ατομικής Επιχείρησης μέσω Gov.gr

2. Με τον ν. 4919/2022 (Α’ 71) δημιουργήθηκε ένα σαφές και απλουστευμένο πλαίσιο καταχώρισης και δημοσίευσης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) και θεσμοθετήθηκε διακριτό από το ΓΕΜΗ, Μητρώο Μη Εμπορικής Οικονομικής Δραστηριότητας (ΜΜΕΟΔ).

3. Έπειτα από συνεργασία της Γενικής Γραμματείας Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης με την ΑΑΔΕ εκδόθηκε απόφαση του διοικητή της ΑΑΔΕ για τον ανακαθορισμό της χωρικής αρμοδιότητας του συνόλου των ΔΟΥ σύμφωνα με την οποία πλέον αντιστοιχεί ένας Ταχυδρομικός Κωδικός (ΤΚ) σε μια μοναδική ΔΟΥ.

Όπως σημειώθηκε στο επόμενο χρονικό διάστημα θα γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες ώστε:

– η συγκεκριμένη εφαρμογή να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από αλλοδαπούς πολίτες τρίτων χωρών που έχουν βάσει της άδειας διαμονής τους τη δυνατότητα για άσκηση αυτόνομης επαγγελματικής δραστηριότητας και

– Θα υλοποιεί διασύνδεση με τον e-ΕΦΚΑ για την αυτεπάγγελτη εγγραφή.

Exit mobile version