Εξοπλιστικά Ελλάδα – Γαλλία: Ενδιαφέρον της Αθήνας για μαχητικά αεροσκάφη Rafale

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Εξοπλιστικά Ελλάδα – Γαλλία: Ενδιαφέρον της Αθήνας για μαχητικά αεροσκάφη Rafale

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Ευτυχία Παπούλια

Εξοπλιστικά Ελλάδα - Γαλλία: Ο Σεπτέμβριος θα είναι ένας κρίσιμος μήνας όσον αφορά στον σχεδιασμό του Μεγάρου Μαξίμου για την ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων και την αναβάθμιση της αποτρεπτικής ισχύος τους.

02.09.2020 | 17:58

Εξοπλιστικά Ελλάδα – Γαλλία: Τηλεφωνική επικοινωνία για τα ελληνοτουρκικά και για το ενδεχόμενο η Ελλάδα να αποκτήσει από τη Γαλλία και μαχητικά αεροσκάφη νέας γενιάς, είχαν το μεσημέρι της Τετάρτης ο υπουργός Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος με τη Γαλλίδα ομόλογό του Φλοράνς Παρλί. Αν και δεν υπάρχουν πολλές πληροφορίες για το τι συζήτησαν είναι σαφές ότι ο υπουργός Άμυνας εξήγησε αναλυτικά στην Γαλλίδα ομόλογό του την κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην Ανατολική Μεσόγειο, με τις τουρκικές προκλήσεις και την παρουσία του Ορούτς Ρέις σε περιοχή της ελληνικής υφαλοκρηπίδας για 3η εβδομάδα.

Αυτό που έχει ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι η πληροφορία ότι οι δυο υπουργοί συζήτησαν και για τα εξοπλιστικά και για το ενδιαφέρον της Ελλάδας για απόκτηση μαχητικών αεροσκαφών Rafale. O Νίκος Παναγιωτόπουλος και η Φλοράνς Παρλί συζήτησαν σύμφωνα με πληροφορίες και για τη σύμβαση υποστήριξης των μαχητικών αεροσκαφών Mirage με ανταλλακτικά, τον εκσυγχρονισμό των πυραύλων Exocet και θέματα που αφορούν στους πυραύλους μακρού πλήγματος Scalp.

Η επικοινωνία των δυο ΥΕΘΑ ενισχύει τις πληροφορίες που θέλουν την ελληνική κυβέρνηση έτοιμη να προχωρήσει σε συμφωνίες για τον εξοπλισμό των Ενόπλων Δυνάμεων, καθώς εκτός από την διπλωματία είναι κρίσιμο να ενισχυθεί και η αποτρεπτική δύναμη των Ενόπλων Δυνάμεων, απέναντι σε μια απειλητική Τουρκία.

Μόλις χθες Τρίτη έγινε γνωστό το δημοσίευμα της Die Welt για την πρόθεση Ερντογάν να προκαλέσει θερμό επεισόδιο στην Ανατολική Μεσόγειο. Όπως έγραφε η γερμανική εφημερίδα “πριν από λίγες ημέρες ο Πρόεδρος Ερντογάν διέταξε τους στρατηγούς του να βυθίσουν ένα ελληνικό πλοίο αλλά να προσπαθήσουν να μην υπάρξουν πολλές απώλειες σε ανθρώπινες ζωές. Οι στρατηγοί αρνήθηκαν να κάνουν κάτι τέτοιο και η επόμενη ιδέα ήταν να καταρριφθεί ένα ελληνικό πολεμικό αεροσκάφος.” Το σχέδιο δεν προχώρησε λόγω των αντιρρήσεων των Τούρκων στρατηγών, χωρίς να είναι απολύτως σαφές το γιατί.

Reuters: Η Ελλάδα θέλει να αγοράσει πλοία και αεροσκάφη

Η Ελλάδα βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη Γαλλία και άλλες χώρες για την αγορά εξοπλισμού ώστε να ενισχύσει τις ένοπλες δυνάμεις της, ανέφερε πρόσφατα και τηλεγράφημα του Reuters, επικαλούμενο Ελληνες κυβερνητικούς αξιωματούχους.

Όπως ανέφερε το ρεπορτάζ του πρακτορείου “πριν από μία ημέρα, ο υπουργός Οικονομικών της Ελλάδας δήλωσε ότι η χώρα είναι έτοιμη να ξοδέψει μέρος των ταμειακών της αποθεμάτων σε αγορές εξοπλισμού και άλλων μέσων, τα οποία θα τη βοηθήσουν να αυξήσει “την αποτρεπτική της ισχύ” μετά από χρόνια περιορισμού των αμυντικών δαπανών. “Βρισκόμαστε σε συνομιλίες με τη Γαλλία και όχι μόνο, προκειμένου να αυξήσουμε την αμυντική δυναμική της χώρας μας”, τόνισε κυβερνητικός αξιωματούχος στο Reuters.”Στο πλαίσιο αυτό, υπάρχει μια συζήτηση που περιλαμβάνει την εξαγορά αεροσκάφους”, τόνισε η ίδια πηγή.

Ο αξιωματούχος τόνισε ότι δεν έχουν ληφθεί ακόμη τελικές αποφάσεις, αλλά τα ελληνικά ΜΜΕ ανέφεραν- σημείωνε το Reuters- ότι η Αθήνα έχει συμφωνήσει να αποκτήσει 18 μαχητικά αεροσκάφη Rafale της Dassault από τη Γαλλία. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κρίσιμη ημερομηνία για την υπογραφή μιας αμυντικής συμφωνίας με την Γαλλία είναι η 10η Σεπτεμβρίου, ημέρα που συνέρχεται η Σύνοδος των χωρών του Νότου στην Κορσική.

Η Ελλάδα θέλει να αγοράσει και φρεγάτες

Η Ελλάδα είχε φιλοδοξίες να αγοράσει τη γαλλική βερσιόν της γαλλό-ιταλικής εκδοχής της φρεγάτας FREMM -γνωστή στο γαλλικό ναυτικό ως Aquitane class- από το γαλλικό ναυτικό, ανέφερε πρόσφατα το Capital.gr, αναδημοσιεύοντας την ανάλυση του Hugo Decis. Ωστόσο, οικονομικοί λόγοι υποχρέωσαν σε ψαλίδισμα των φιλοδοξιών. Η Αθήνα τώρα κοιτάζει την επιλογή νεότερων και καλά εξοπλισμένων αλλά σχετικά μέτριων, φρεγατών, της κατηγορίας Admiral Ronarch -πιθανώς μόνο δύο. Αυτό δείχνει τα όρια της ικανότητας της Ελλάδας να απαντήσει στις δραστηριότητες της Τουρκίας στη Μεσόγειο. Η Αθήνα έχει επίσης εξετάσει το ενδεχόμενο εξαγορών από τις ΗΠΑ στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού του στόλου.

Η αναβάθμιση των Hydra Class είναι μια άλλη προτεραιότητα, με στόχο την παράταση της διάρκειας ζωής των πλοίων κατά 15 χρόνια με νέα σύστημα μάχης, αισθητήρες και όπλα. Η απαίτηση της Ελλάδας για νέα μαχητικά επιφάνειας θα μπορούσε επίσης να χωριστεί σε ένα μείγμα μεγαλύτερων και μικρότερων πλατφορμών.

Στο ευρωπαϊκό μέτωπο, στο πλαίσιο της διαδικασίας Μόνιμης Δομημένης Συνεργασίας (PESCO) για ενίσχυση της αμυντικής συνεργασίας, η Ελλάδα έχει ενωθεί με τη Γαλλία, την Ιταλία και την Ισπανία σε ένα project για τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη μιας European Patrol Corvette, κάτι που θα μπορούσε να διαμορφωθεί σε διάφορες μεταβλητές για να καλύψει συγκεκριμένες ανάγκες. Αλλά ενώ αυτό θα προσέφερε στην Ελλάδα δυνατότητες να κερδίσει συμβάσεις-ωφελώντας τελικά τόσο τη ναυτική όσο και τη ναυπηγική βιομηχανία- πρέπει να μπορεί να πληρώσει για αυτά, και απαιτεί επίσης μια πιο άμεση λύση απέναντι στην κλιμάκωση των προβλημάτων στην περιοχή.

Θεμιστοκλής

Ίσως για να παράσχει αυτή την πιο άμεση λύση, η -με έδρα στην Ελλάδα- Onex Neorion Shipyards και η Israel Shipyards ανακοίνωσαν τον Ιούνιο ότι ενώνουν τις δυνάμεις τους για να προσφέρουν ένα νέο τύπο φρεγάτας, με την ονομασία “Θεμιστοκλής”, βασισμένη στον ισραηλινό σχεδιασμό Sa’ar 72.

Η φρεγάτα “Θεμιστοκλής” θα ζυγίζει περίπου 800 τόνους -μια μέτρια προσθήκη στις ικανότητες της Ελλάδος, ιδιαίτερα σε σχέση με τη ναυτική ανάπτυξη της Τουρκίας. Ωστόσο θα χρησιμεύσει στην περιπολία στα ύδατα της Ελλάδας και θα μπορούσε να παραχθεί σχετικά εύκολα.

Ενώ δεν κάνει μεγάλη διαφορά στις ναυτικές ικανότητες της Ελλάδας, η απόκτηση τέτοιων κορβέτων -προσαρμοσμένων στις ιδιαίτερες ανάγκες του ναυτικού της- θα υπογράμμιζε ωστόσο την ενισχυμένη σχέση Ελλάδας και Ισραήλ, η οποία ήδη περιλαμβάνει μια συμφωνία για την Ελλάδα προκειμένου να ενοικιάσει δύο μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα από το Ισραήλ. Ακόμη και έτσι, συνολικά, το ελληνικό ναυτικό αντιμετωπίζει ακόμη μια σημαντική πρόκληση στην προσπάθεια της να αναπληρώσει ουσιαστικά τόσα χαμένα χρόνια εκσυγχρονισμού.

Exit mobile version