Αθήνα

°C

kairos icon

Σάββατο

20

Απριλίου 2024

alphafreepress.gr / ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ / Ράφαηλ – ζωγράφος αναγέννησης: Η αλλαγή της μύτης και τα αίτια θανάτου
ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Ράφαηλ – ζωγράφος αναγέννησης: Η αλλαγή της μύτης και τα αίτια θανάτου

Ράφαηλ - ζωγράφος αναγέννησης: «Είναι βέβαιο ότι έκανε τη μύτη του να φαίνεται πιο εκλεπτυσμένη», δήλωσε ο καθηγητής Ματία Φαλκόνι, μοριακός βιολόγος του πανεπιστημίου.

Ράφαηλ – ζωγράφος αναγέννησης: Στον Ραφαήλ μάλλον δεν άρεσε η μύτη του. Γι’ αυτό την αντικατέστησε με μία εξιδανικευμένη εκδοχή της στην περίφημη αυτοπροσωπογραφία του. Σε αυτό το συμπέρασμα έφθασαν επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Ρώμης, οι οποίοι δημιούργησαν στον υπολογιστή μία τρισδιάστατη αναπαράσταση του προσώπου του ζωγράφου της Αναγέννησης με βάση εκμαγείο του κρανίου του που χρονολογείται στο 1833. Τότε είχε γίνει εκταφή των λειψάνων που πιστεύεται ότι ανήκαν στον ζωγράφο, τον επονομαζόμενο από τους συγχρόνους του «Θείο», επειδή επιζητούσε την τελειότητα μέσω του έργου του. «Είναι βέβαιο ότι έκανε τη μύτη του να φαίνεται πιο εκλεπτυσμένη», δήλωσε ο καθηγητής Ματία Φαλκόνι, μοριακός βιολόγος του πανεπιστημίου.

«Η μύτη του ήταν, ας πούμε, ελαφρά πιο προεξέχουσα». Ο Ραφαήλ πέθανε στη Ρώμη το 1520 σε ηλικία 37 ετών, μάλλον από πνευμονία, και ετάφη στο Πάνθεον της Ρώμης. Η αυτοπροσωπογραφία, η οποία κανονικά εκτίθεται στην Πινακοθήκη Uffizi της Φλωρεντίας, βρίσκεται στη Ρώμη συμμετέχοντας σε έκθεση με την ευκαιρία της 500ής επετείου από τον θάνατό του, και είχε φιλοτεχνηθεί 15 χρόνια πριν από τον θάνατό του, με το πρόσωπό του φρεσκοξυρισμένο. Εκεί εμφανίζεται η κάπως γαμψή μύτη που ο Ραφαήλ χρησιμοποίησε και σε άλλα έργα όπου ζωγραφίζει τον εαυτό του.

Αναπαρήγαγαν το πρόσωπο του Ραφαήλ με την τεχνική των επιστρώσεων

Στην αναπαράσταση του Πανεπιστημίου της Ρώμης εμφανίζεται όπως θα έμοιαζε στα τελευταία χρόνια πριν από τον θάνατό του, όταν είχε μούσι. Ο Ματία Φαλκόνι, σε συνεργασία με επιστήμονες της Ιατροδικαστικής Ανθρωπολογίας και άλλους ειδικούς, αναπαρήγαγαν το πρόσωπο του Ραφαήλ με την τεχνική των επιστρώσεων, που χρησιμοποιείται στην εγκληματολογία. Το αποτέλεσμα είναι ένα πρόσωπο που μοιάζει με του ζωγράφου, όπως εμφανίζεται σε χαρακτικό έργο του μαθητή του Μαρκαντόνιο Ραϊμόντι. «Όταν τελειώσαμε, είπα “έχω ξαναδεί αυτό το πρόσωπο”», δηλώνει ο Φαλκόνι. Ομοιότητα υπάρχει επίσης και με το «Portrait of a Man», που φιλοτεχνήθηκε ανάμεσα στο 1512 και το 1515 από τον Σεμπαστιάνο ντελ Πιόμπο, σύγχρονο του Ραφαήλ.

Επί αιώνες υπήρχαν εικασίες ότι τα οστά που εκτάφηκαν το 1833 για να ενταφιαστούν σε μία κρύπτη δεν ανήκαν στον Ραφαήλ, διότι ορισμένοι από τους μαθητές του είχαν ταφεί στη συνέχεια κοντά του. Όμως, ο καθηγητής Φαλκόνι πιστεύει ότι υπάρχουν 85% πιθανότητες το κρανίο να ανήκει στον Ραφαήλ λόγω της ομοιότητας με το πρόσωπο του ζωγράφου όπως παριστάνεται από τον ίδιο και τους συγχρόνους του. Όμως, τα αποτελέσματα της έρευνας δεν άρεσαν σε όλους. Κριτικός Τέχνης της εφημερίδας «La Repubblica» δήλωσε ότι το αποτέλεσμα είναι μία «φτηνή εκδοχή του Ραφαήλ σε videogame». Ο καθηγητής Φαλκόνι πάντως ελπίζει ότι κάποια μέρα θα ανοιχτεί και πάλι ο τάφος για να γίνουν απευθείας εξετάσεις του κρανίου. Αυτό θα επίλυε πολλά μυστήρια, όπως το αίτιο του θανάτου του.

Μαρτυρίες για τα αίτια του θανάτου

Ο Ραφαήλ δεν ήταν μόνο ότι υπήρξε πολύ όμορφος και έγινε διάσημος ως εραστής. Στα σχέδιά του υπήρχε μια αθώα γλυκύτητα, ακόμα και μια καλοσύνη που αποδεικνύουν την ευάλωτη φύση του χαρακτήρα του. Ο θάνατός του προκάλεσε ένα πένθος σαν να επρόκειτο για κάποιον άγιο άνθρωπο. Και αρκετά μουσεία στην Ιταλία πραγματοποίησαν εκθέσεις καθώς φέτος συμπληρώθηκαν 500 χρόνια από τον θάνατό του. Στη μελέτη, που είχε δημοσιευθεί στο «Internal and Emergency Medicine», το περιοδικό της Ιταλικής Εταιρείας Εσωτερικής Ιατρικής, οι συγγραφείς του επιστημονικού άρθρου είχαν γράψει ότι «οι ελλιπείς μαρτυρίες εκείνης της εποχής ανέφεραν μόνο τον πυρετό ως αιτία θανάτου», ενώ οι φήμες για μια υπερβολική σεξουαλική ζωή «οδήγησαν στον μύθο ότι υπέφερε από σύφιλη και ότι μια σεξουαλικά μεταδιδόμενη ασθένεια ήταν η κύρια αιτία θανάτου».

Οι συγγραφείς συνέκριναν μια περιγραφή των τελευταίων εβδομάδων στη ζωή του Ραφαήλ όπως την καταγράφει στο πολύτιμο για τους καλλιτέχνες της Αναγέννησης «Le Vite» ο σύγχρονός του ζωγράφος Τζόρτζιο Βαζάρι. Ο οποίος έγραψε ότι ο Ραφαήλ επλήγη από «βίαιο πυρετό» ύστερα από μια νύχτα πάθους αλλά δεν αποκάλυψε λεπτομέρειες στους γιατρούς του. Και εκείνοι με τη σειρά τους, θεωρώντας ότι έπαθε θερμοπληξία, «τον μάτωσαν ακατάλληλα», όπως μας πληροφορεί ο Βαζάρι. Αλλες μαρτυρίες από την ίδια περίοδο επισήμαναν την περίοδο επώασης της νόσου από μία έως δύο εβδομάδες.

Η ασθένεια του ήταν υψηλός και συνεχής πυρετός

«Αυτές οι πηγές παρέχουν πρόσθετες πληροφορίες για τη θανατηφόρα ασθένεια του Ραφαήλ: ήταν μια οξεία ασθένεια, που χαρακτηρίζεται από υψηλό και συνεχή πυρετό», γράφουν στο επιστημονικό άρθρο τους οι Ιταλοί ερευνητές. «Στην πραγματικότητα, η ασθένεια δεν οδήγησε αμέσως σε θάνατο, αλλά διήρκεσε μία έως δύο εβδομάδες. Επιπλέον, δεν ήταν αρκετά σοβαρή για να τον εμποδίσει να τακτοποιήσει τις υποθέσεις του, συμπεριλαμβανομένης και της διαθήκης του».

Δείτε ακόμη

Ντίνος Χριστιανόπουλος: Αν πεθάνω τώρα θα φύγω ευχαριστημένος
Θετικός στον Covid ο Αντόνιο Μπαντέρας ανήμερα των 60ών γενεθλίων του
“Πάρτε το σοβαρά” – Η Αλίσα Μιλάνο δείχνει τα μαλλιά της μετά τη μάχη με τον Covid

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις