Αθήνα

°C

kairos icon

Παρασκευή

19

Απριλίου 2024

alphafreepress.gr / ΕΛΛΑΔΑ / Απάτες σε διαδικτυακές αγορές: “Βροχή” καταγγελιών στον Συνήγορο του Καταναλωτή
ΕΛΛΑΔΑ

Απάτες σε διαδικτυακές αγορές: “Βροχή” καταγγελιών στον Συνήγορο του Καταναλωτή

Απάτες σε διαδικτυακές αγορές: Στο στόχαστρο του Συνηγόρου του Καταναλωτή και των εισαγγελικών αρχών όπου κατατίθεται ο ογκώδης φάκελος των καταγγελιών είναι δύo με τρία από τα λεγόμενα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops).

Απάτες σε διαδικτυακές αγορές: Πάνω από πεντακόσιοι πολίτες έως τώρα έχουν καταφύγει με καταγγελίες στον Συνήγορο του Καταναλωτή, ότι ενώ πλήρωσαν για διαδικτυακή αγορά ηλεκτρονικών ειδών που θα τους ήταν χρήσιμα στην τηλεργασία, δεν παρέλαβαν ποτέ τα προϊόντα και αναζητούν τα χρήματά τους, που πλήρωσαν!

Του Πέτρου Καρσιώτη

Στο στόχαστρο του Συνηγόρου του Καταναλωτή και των εισαγγελικών αρχών όπου κατατίθεται ο ογκώδης φάκελος των καταγγελιών είναι δύo με τρία από τα λεγόμενα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops). Κι αυτό, γιατί παρά τη διαμεσολάβηση  τη Υπηρεσίας  και πάλι τα χρήματα δεν επεστράφησαν στους δικαιούχους. Σύμφωνα με τα στοιχεία που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, την περίοδο της πανδημίας του κορωνοϊου, ιδιαίτερα στο διάστημα που  τα περισσότερα εμπορικά καταστήματα ήταν κλειστά, κάποιοι που εμφανίζονταν ως υπεύθυνοι των ηλεκτρονικών καταστημάτων, δεν άφησαν ανεκμετάλλευτη την κατάσταση, και πρόβαλαν σε ελκυστικές τιμές την πώληση για κινητά τηλέφωνα, τάμπλετ, υπολογιστές.

Όλα αυτά παρουσίασαν μεγάλη ζήτηση καθώς πολύς κόσμος βρέθηκε στα σπίτια και μπήκε στην τηλεεργασία. Το μεγάλο κόλπο στις ηλεκτρονικές απάτες, μέσω διαδικτύου είναι ότι  τα συγκεκριμένα δύο τρία  e-shop,  δεν δέχονταν, όπως ανέφεραν τα θύματα, πληρωμή με αντικαταβολή (δηλαδή όταν παραδοθεί το προϊόν που έχει ηλεκτρονικά παραγγελθεί να πληρωθεί), αλλά μόνο με προεξόφληση μέσω πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας ή τραπεζικού εμβάσματος  κατά την παραγγελία των προϊόντων.

Θα παραδίδονταν σε κάποιες ημέρες

Τα προϊόντα όμως ουδέποτε παραδίδονταν αν και αναφερόταν ότι η παράδοση θα γίνει μέσα σε 4 έως 14 ημέρες. Ήδη ο κ. Λευτέρης Ζαγορίτης παλαιός βουλευτής της ΝΔ, ο οποίος προΐσταται του Συνηγόρου του Καταναλωτή, από την 1η Απριλίου είχε προειδοποιήσει  με σχετική ανακοίνωση τους καταναλωτές για πιθανά ηλεκτρονικά κρούσματα απάτης, λόγω του προσωρινού κλεισίματος των καταστημάτων εξαιτίας της πανδημίας και της μεγάλης ζήτησης ηλεκτρονικών ειδών. Σύμφωνα με πληροφορίες ο Συνήγορος του Καταναλωτή, μέχρι στιγμής έχει εντοπίσει τρεις «μαϊμού» μονοπρόσωπες ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες, e-shop που εισπράττουν  χρήματα, χωρίς όμως ποτέ να αποστέλλουν τα προϊόντα στους καταναλωτές.

Και οι τρεις αυτές περιπτώσεις οδεύουν προς τις εισαγγελικές αρχές για τα περαιτέρω. Την ίδια στιγμή στο μικροσκόπιο του Συνηγόρου του Πολίτη, βρίσκονται άλλα δύο e-shop, που ακολουθούν την ίδια τακτική. Για την πρώτη από τις εταιρείες αυτές έχουν γίνει 250 καταγγελίες, για την δεύτερη 200 και για την τρίτη 80, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες οι κάθε μια από τις εταιρείες αυτές, έχει εισπράξει παράνομα, κατά μέσο όρο, από κάθε πελάτη από 100 έως 1.000 ευρώ (κατά μέσο όρο 700 ευρώ).

Μικρός θεωρείται ο αριθμός των καταγγελιών

Πάντως, ο αριθμός των καταγγελιών για εξαπάτηση καταναλωτών, θεωρείται από Συνήγορο του Καταναλωτή αρκετά μικρός, καθώς πολλά θύματα της απάτης είτε δεν γνωρίζουν την ύπαρξή του,  για να προσφύγουν σε αυτή, είτε σκεπτόμενοι τα δικαστικά έξοδα και την γενικότερη ταλαιπωρία δεν προσφεύγουν στις εισαγγελικές αρχές.

Ο επικεφαλής του ΣτΚ κ. Ζαγορίτης, μιλώντας στο Πρώτο ΘΕΜΑ, ανέφερε ότι «ο κατ’ οίκον περιορισμός των πολιτών λόγω του COVID-19 και η αναστολή της λειτουργίας των περισσότερων εμπορικών καταστημάτων, πλην των ηλεκτρονικών προεκτάσεων τους, συνέβαλε στην ακόμα μεγαλύτερη πραγματοποίηση συναλλαγών ηλεκτρονικού εμπορίου».

Αξιόπιστοι οι περισσότεροι προμηθευτές

Η πλειονότητα των προμηθευτών, συνέχισε ο επικεφαλής της Αρχής, «που αξιοποιούν το διαδίκτυο για την πώληση των προϊόντων τους, χαρακτηρίζονται για την αξιοπιστία και τον επαγγελματισμό τους, ωστόσο υπάρχουν και προμηθευτές, λίγοι ευτυχώς, που επιλέγουν την υιοθέτηση αθέμιτων εμπορικών πρακτικών και την εξαπάτηση των καταναλωτών στον βωμό του πρόσκαιρου κέρδους».

Επισημαίνει ο επικεφαλής του ΣτΚ ότι «προϊόντα-κράχτες που δεν παραδίδονται, χρήματα που δεν επιστρέφονται, ανύπαρκτη εξυπηρέτηση μετά την πώληση, είναι φαινόμενα που, δυστυχώς, συμβαίνουν και αμαυρώνουν την καλή φήμη του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά ο ΣτΚ, προστατεύοντας τα δικαιώματα των καταναλωτών, παρεμβαίνει αποτελεσματικά και, σε συνεργασία με συναρμόδιες Αρχές και υπηρεσίες, συμβάλει στον περιορισμό τέτοιων φαινομένων, καθώς και στην επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων».

Αυτό μάλιστα, συνεχίζει ο κ. Ζαγορίτης, «έπραξε προσφάτως και στις περιπτώσεις δύο ηλεκτρονικών καταστημάτων, που αποδείχτηκε ύστερα από ενδελεχή έρευνα ότι εφάρμοσαν συστηματικά αθέμιτες, παράνομες και παραπλανητικές πρακτικές και εξαπάτησαν πολύ μεγάλο αριθμό καταναλωτών».

Η κορυφή του παγόβουνου

Ενδεικτικό της άνθισης  της ηλεκτρονικής απάτης της περίοδο της πανδημίας επισημαίνει ο κ. Ζαγορίτης, είναι ότι οι  αναφορές που κατατίθενται στον ΣτΚ «είναι βέβαια η κορυφή του παγόβουνου και  ο μεγάλος όγκος δεν φαίνεται» και προσθέτει: Απευθυνόμενοι οι αρμόδιοι στους καταναλωτές, υπογραμμίζουν ότι πρέπει «να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί, όταν πραγματοποιούν αγορές μέσω διαδικτύου, να ελέγχουν την αξιοπιστία του eshop από το οποίο θα προμηθευτούν κάποιο προϊόν, να πληρώνουν με αντικαταβολή και να ακολουθούν τις σχετικές συμβουλές της Αρχής αναφορικά με την καλύτερη αυτοπροστασία τους».

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις