Προστασία α΄ κατοικίας: Στήριξη νοικοκυριών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην αποπληρωμή στεγαστικών δανείων

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προστασία α΄ κατοικίας: Στήριξη νοικοκυριών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην αποπληρωμή στεγαστικών δανείων

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γιώργος Αυτιάς

Προστασία α΄ κατοικίας: Το πρόγραμμα έχει ετήσιο προϋπολογισμό ύψους περίπου 132 εκατ. Ευρώ και θέτει αυστηρά κριτήρια επιλεξιμότητας.

28.09.2019 | 09:34

Προστασία α΄ κατοικίας: Το σχέδιο προστασίας της πρώτης κατοικίας στην Ελλάδα για τη στήριξη νοικοκυριών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην αποπληρωμή στεγαστικών δανείων και κινδυνεύουν να χάσουν την κύρια κατοικία τους, εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή στη βάση των κανόνων της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις. Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής, το πρόγραμμα, το οποίο έχει ετήσιο προϋπολογισμό ύψους περίπου 132 εκατ. ευρώ, θέτει αυστηρά κριτήρια επιλεξιμότητας όσον αφορά στην αξία της πρώτης κατοικίας και του εισοδήματος του δανειολήπτη, ώστε να διασφαλίζεται ότι απευθύνεται μόνο σε όσους έχουν ανάγκη.

Ειδικότερα, η Επιτροπή επισημαίνει ότι οι επιλέξιμοι δανειολήπτες θα λάβουν επιχορήγηση που αντιστοιχεί στο 20% έως 50% της μηνιαίας πληρωμής του δανείου, ανάλογα με το εισόδημά τους, υπό την προϋπόθεση ότι: (i) Τα δάνειά τους είναι εξασφαλισμένα έναντι της κύριας κατοικίας τους, και (ii) Συνεχίζουν να πληρώνουν το υπόλοιπο μέρος της μηνιαίας πληρωμής τους. Εάν ο δανειολήπτης σταματήσει να εξυπηρετεί το δάνειό του, προβλέπεται ότι η τράπεζα θα μπορεί να ξεκινήσει τον πλειστηριασμό του ακινήτου. Όπως εξηγείται, όλες οι τράπεζες θα πρέπει να αναδιαρθρώσουν τα δάνεια των επιλέξιμων δανειοληπτών σύμφωνα με τις ίδιες απαιτήσεις που ορίζει το κράτος.

από τον Γιώργο Αυτιά

Προστασία α΄ κατοικίας: Το μέτρο δεν συνεπάγεται οικονομική ενίσχυση

Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, όσον αφορά στα άτομα, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που ασκούν οικονομική δραστηριότητα, το μέτρο δεν συνεπάγεται κρατική ενίσχυση. Όσον αφορά στις τράπεζες που χορήγησαν τα δάνεια, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι το καθεστώς θα προσφέρει ένα έμμεσο πλεονέκτημα διότι αυξάνει το ποσό αποπληρωμής που οι τράπεζες είναι πιθανό να λάβουν από τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Ταυτόχρονα, η αξιολόγηση της Επιτροπής έδειξε ότι αυτή η έμμεση ενίσχυση δεν θα δημιουργούσε αδικαιολόγητες στρεβλώσεις του ανταγωνισμού, επειδή η ενίσχυση περιορίζεται στα αναγκαία για την επίτευξη του στόχου της να εξασφαλίσει ότι οι δανειολήπτες δεν θα χάσουν το σπίτι στο οποίο ζουν.

Όλες οι τράπεζες στο πρόγραμμα

Επιπλέον, δεδομένου ότι όλες οι τράπεζες που είναι εγκατεστημένες στην Ελλάδα θα συμμετάσχουν στο πρόγραμμα, δεν υπάρχει διάκριση μεταξύ αυτών. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή κατέληξε στο συμπέρασμα ότι το καθεστώς είναι καλά στοχοθετημένο και περιορισμένο σε χρόνο και πεδίο εφαρμογής, όπως απαιτείται από τους κανόνες της ΕΕ. Τέλος, το πρόγραμμα αναμένεται να συμβάλει σύμφωνα με το ΑΠΕ- ΜΠΕ στη μείωση του υψηλού φόρτου των μη εξυπηρετούμενων δανείων στον ελληνικό τραπεζικό τομέα.

Ο τέως δήμαρχος Αθηνών κ. Μπρούλιας

Πάνω από 3.000 «ορφανά» ακίνητα στην Αθήνα

Ο τέως δήμαρχος Αθηναίων κ. Γιώργος Μπρούλιας, όσο και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ) κ. Στράτος Παραδιάς έφεραν στην επικαιρότητα το θέμα. Ο κ. Μπρούλιας είχε στείλει επιστολή στο Κτηματολόγιο ζητώντας αναλυτικά στοιχεία για τα «ορφανά» ακίνητα της Αθήνας. Η διοίκηση του Κτηματολογίου, ωστόσο, δεν κατάφερε να συγκεντρώσει τα απαραίτητα στοιχεία και ο ακριβής αριθμός παραμένει άγνωστος. Τα ακίνητα αγνώστου ιδιοκτήτη στην Αθήνα είναι πάνω από 3.000. Τα συγκεκριμένα ακίνητα σε περίπτωση που παρέλθουν οι τελικές -μετά παρατάσεων- ημερομηνίες για υποβολή δήλωσης στο Κτηματολόγιο κινδυνεύουν να περάσουν στην κυριότητα του Δημοσίου. Η αντιπρόταση του Στράτου Παραδιά και του Γιώργου Μπρούλια ήταν να «διασωθούν» από το Δημόσιο και να αξιοποιηθούν από τους ΟΤΑ.

Ο πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ κ. Στράτος Παραδιάς

ΠΟΜΙΔΑ: Να περάσουν στους ΟΤΑ

Ο κ. Στράτος Παραδιάς, πρόεδρος της ΠΟΜΙΔΑ, δηλώνει ότι «το Δημόσιο, σε καμία περίπτωση, δεν είναι σε θέση να αξιοποιήσει τα χιλιάδες ακίνητα που θα προκύψουν ως αγνώστου ιδιοκτήτη κατά τις διαδικασίες του Κτηματολογίου. Τόσο εμείς, όπως και ο κ. Μπρούλιας, προτείναμε να περάσουν στους ΟΤΑ και στην περίπτωση της Αθήνας, προφανώς, στον δήμο Αθηναίων. Οι ΟΤΑ λόγω εγγύτητας με τα περιουσιακά στοιχεία θα τα αξιοποιήσουν με καλύτερο τρόπο. Σε ό,τι αφορά τα αστικά ακίνητα αγνώστου ιδιοκτησίας, όπως τα χιλιάδες της Αθήνας, κάλλιστα θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την ανακούφιση αναξιοπαθούντων. Δηλαδή να δοθούν για με πολύ χαμηλά ενοίκια, σα μια μορφή κοινωνικής κατοικίας».

Ο κ. Παραδιάς συμπληρώνει «Το να έχουμε στην πολυκατοικία μας ένα ή δυο αγνώστου ιδιοκτησίας ακίνητα είναι μεγάλο πρόβλημα καθώς, για παράδειγμα, τα κοινόχρηστα επιβαρύνουν τους υπόλοιπους ενοίκους. Επιπλέον, υπάρχουν ακίνητα που πραγματικά είναι εγκαταλελειμμένα σε γειτονιές, τα οποία μπορεί να είναι έως και εστίες μόλυνσης. Αν αυτά τα ακίνητα δοθούν με χαμηλά μισθώματα σε άτομα με μηδενικά ή χαμηλά εισοδήματα τότε το όφελος θα είναι διπλό».

Exit mobile version