alphafreepress.gr / ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ / ΦΠΑ εστίαση 2019: Το απόλυτο αλαλούμ με καφέ, αναψυκτικά και χυμούς
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΦΠΑ εστίαση 2019: Το απόλυτο αλαλούμ με καφέ, αναψυκτικά και χυμούς

ΦΠΑ εστίαση 2019: Μπορεί η μείωση ΦΠΑ που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός να δημιούργησε ελπίδες για φτηνότερο καφέ, ωστόσο αποδείχθηκαν φρούδες.

ΦΠΑ εστίαση 2019: Άλλη ένδειξη ΦΠΑ θα έχει η απόδειξη όταν παραγγέλνεις ένα τοστ κι άλλη ένδειξη ΦΠΑ αν τα παραπάνω συνοδεύονται από έναν καφέ. Οι αλλαγές στο ΦΠΑ προκαλούν αλαλούμ και πάλι κυρίως στην εστίαση, όπου θα σερβίρονται τρία διαφορετικά είδη, με δύο διαφορετικούς ΦΠΑ, ενώ το μπέρδεμα θα είναι μεγαλύτερο στα καφέ. Οι διατάξεις που παίρνουν το δρόμο για τη Βουλή -όπως τουλάχιστον εξήγγειλε η κυβέρνηση- ορίζουν ότι ο ΦΠΑ στην εστίαση επιστρέφει στο 13%. Αυτό δεν αφορά, όμως, σε όλα τα είδη. Τα τρόφιμα περνάνε όλα, πλέον, στο 13%, τα οινοπνευματώδη παραμένουν όπως πάντα στο 24%, ενώ το υπουργείο Οικονομικών διευκρίνισε ότι στον ίδιο υψηλό συντελεστή μένουν καφές, αναψυκτικά, χυμοί και λοιπά ροφήματα, παρ’ ότι δεν είναι οινοπνευματώδη.

Όταν κάποιος καθίσει σε μια καφετερία και παραγγείλει έναν καφέ κι μια τυρόπιτα, η απόδειξη θα έρθει με δύο χτυπήματα. Η τυρόπιτα θα επιβαρύνεται, πλέον, με ΦΠΑ 13%, ενώ ο καφές θα συνεχίσει να επιβαρύνεται με 24%. Ειδικά, πάντως, για τον καφέ, οι επαγγελματίες του χώρου τονίζουν ότι το προϊόν έχει επιβαρυνθεί υπέρμετρα μετά και από την επιβολή Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης, με αποτέλεσμα οι καθαρές πωλήσεις την περασμένη χρονιά να υποχωρήσουν κατά 1,9%.

Η επιβολή του Ε.Φ.Κ. στον καφέ, οδήγησε, επίσης, σε μια αντίστοιχα υψηλή αύξηση τιμής, από 10-30% καθώς και σε έως και διπλασιασμό του κόστους της πρώτης ύλης, επηρεάζοντας σημαντικά τους επαγγελματίες του κλάδου. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της Nielsen, oι μεγαλύτερες συνέπειες της μετακύλησης του φόρου παρατηρήθηκαν στο ράφι, με αυξήσεις που έφτασαν στο 23%.Μάλιστα οι αυξήσεις αυτές είναι ακόμη μεγαλύτερες στις πιο οικονομικές και διαδεδομένες κατηγορίες καφέ, όπως είναι ο ελληνικός καφές (30% αύξηση μέσης λιανικής τιμής πώλησης).

Το μέτρο επηρεάζει συνταξιούχους και νέους

Από τη δημογραφική ανάλυση του προφίλ των καταναλωτών, το μέτρο επηρεάζει σε μεγαλύτερο βαθμό τις ασθενέστερες κοινωνικοοικονομικές τάξεις, όπως είναι οι συνταξιούχοι και οι νέοι. Όλη αυτή η ιστορία με το «διπλό» ΦΠΑ φέρνει στο νου το απίστευτο αλαλούμ του 2015, όταν η αρχική διατύπωση του σχετικού νόμου όριζε άλλο φόρο όταν το σουβλάκι πουλιόταν σκέτο κι άλλο φόρο όταν ο κρεοπώλης το συνόδευε με καρυκεύματα ή πιπεριές, όπως επίσης τις σκηνές απείρου κάλλους κατά την προηγούμενη εφαρμογή μειωμένου ΦΠΑ στην εστίαση, όταν ο καφές σερβιριζόμενος είχε 23% και ο καφές στο χέρι 13%.