Αθήνα

°C

kairos icon

Τετάρτη

24

Απριλίου 2024

alphafreepress.gr / ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ / Η Λυρική ετοιμάζει τα κοστούμια για τη νέα της όπερα πάνω σε κούκλες (pics)
ΨΥΧΑΓΩΓΙΑ

Η Λυρική ετοιμάζει τα κοστούμια για τη νέα της όπερα πάνω σε κούκλες (pics)

Η Εθνική Λυρική Σκηνή και το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος παρουσιάζουν, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μια μελωδική παιδική όπερα του 20ού αιώνα, του Αυστριακού συνθέτη Ερνστ Τοχ. «Η πριγκίπισσα και το μπιζέλι» θα παρουσιαστεί στα ελληνικά, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, από τις 25 Νοεμβρίου […]

Η Εθνική Λυρική Σκηνή και το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος παρουσιάζουν, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, μια μελωδική παιδική όπερα του 20ού αιώνα, του Αυστριακού συνθέτη Ερνστ Τοχ.

«Η πριγκίπισσα και το μπιζέλι» θα παρουσιαστεί στα ελληνικά, στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, από τις 25 Νοεμβρίου και για οκτώ πρωινές παραστάσεις, σε μουσική διεύθυνση και μετάφραση του Νίκου Βασιλείου και σε σκηνοθεσία και χορογραφία της Αποστολίας Παπαδαμάκη.

Η διάσημη ιστορία του Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν «Η πριγκίπισσα και το μπιζέλι», που μιλά για την πριγκίπισσα που ήταν τόσο ευαίσθητη ώστε να ενοχλείται από ένα μπιζέλι κρυμμένο κάτω από αλλεπάλληλα στοιβαγμένα στρώματα, ενέπνευσε τον Αυστριακό συνθέτη Ερνστ Τοχ (Βιέννη, 1887 – Καλιφόρνια, ΗΠΑ, 1964), ο οποίος έγραψε το 1927 μια παιδική όπερα σε λιμπρέτο του Μπέννο Έλκαν.

Ενα παλάτι σε ύφος Μπάουχαους και γεωμετρικά κοστούμια

Το σκηνικό του Πέτρου Τουλούδη είναι ένα παλάτι σε ύφος Μπάουχαους, μακριά από καθετί ρεαλιστικό, το οποίο μετατρέπεται σε κρεβατοκάμαρα, όπου τοποθετείται το κρεβάτι με τα στρώματα. Ένα βασικό στοιχείο του σκηνικού είναι η σουρεαλιστική, φουτουριστική μηχανή από όπου θα πέσουν τα μπιζέλια για να διαλέξει η Βασίλισσα το σωστό, με το οποίο θα εξακριβώσει τη βασιλική καταγωγή της Πριγκίπισσας.

Μια νεαρή κοπέλα βρεγμένη και ξυπόλυτη εμφανίζεται στο παλάτι λέγοντας ότι είναι πριγκίπισσα. Μόλις τη βλέπει, ο Πρίγκιπας την ερωτεύεται κεραυνοβόλα

Τα γεωμετρικά κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη έχουν πολύχρωμες επιρροές από κόμικς, ενώ το βασικό τους χαρακτηριστικό είναι ότι «παραμορφώνουν» την όψη των σωμάτων. Τους φωτισμούς υπογράφει η Βαλεντίνα Ταμιωλάκη.

Μια νεαρή κοπέλα βρεγμένη και ξυπόλυτη εμφανίζεται στο παλάτι λέγοντας ότι είναι πριγκίπισσα. Μόλις τη βλέπει, ο Πρίγκιπας την ερωτεύεται κεραυνοβόλα. Μια νεαρή κοπέλα βρεγμένη και ξυπόλυτη εμφανίζεται στο παλάτι λέγοντας ότι είναι πριγκίπισσα. Μόλις τη βλέπει, ο Πρίγκιπας την ερωτεύεται κεραυνοβόλα.

Τα γεωμετρικά κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη έχουν πολύχρωμες επιρροές από κόμικς, ενώ το βασικό τους χαρακτηριστικό είναι ότι «παραμορφώνουν» την όψη των σωμάτων

Με σπουδές φιλοσοφίας, ιατρικής και μουσικής, ο Τοχ εργάστηκε ως πιανίστας, συνθέτης και καθηγητής. Τη δεκαετία 1920-1930 υπήρξε ιδιαίτερα καταξιωμένος συνθέτης στη Γερμανία, όμως με την άνοδο του Χίτλερ στην εξουσία το 1933 βρέθηκε στο Παρίσι και στο Λονδίνο, και κατέληξε στη Νέα Υόρκη, όπου τιμήθηκε με το Βραβείο Πούλιτζερ για την Τρίτη Συμφωνία του (1954) και έλαβε δύο υποψηφιότητες για Όσκαρ κινηματογραφικής μουσικής, το 1942 και το 1945.

Ο Τοχ ανήκει στους εκφραστές του μοντερνισμού, όπως αυτός διαμορφώθηκε κατά τις πρώτες δεκαετίες του 20ού αιώνα. Η μουσική του γλώσσα χαρακτηρίζεται από αρμονική ελευθερία, στοιχεία αβανγκάρντ, ιδιαίτερους συνδυασμούς ορχηστρικών χρωμάτων, μελωδικών στιλ και ρυθμών, ενώ ταυτόχρονα στο συγκεκριμένο έργο αξιοποιεί τα παραδοσιακά δομικά στοιχεία της όπερας: άριες, ντουέτα κλπ.

Η όπερα πρωτοπαρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Μπάντεν-Μπάντεν το 1927, σημείωσε μεγάλη επιτυχία και έκτοτε έχει ενταχθεί στο δραματολόγιο των περισσότερων λυρικών θεάτρων στον κόσμο.

Τα γεωμετρικά κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη έχουν πολύχρωμες επιρροές από κόμικς, ενώ το βασικό τους χαρακτηριστικό είναι ότι «παραμορφώνουν» την όψη των σωμάτωνΤα γεωμετρικά κοστούμια της Ιωάννας Τσάμη έχουν πολύχρωμες επιρροές από κόμικς, ενώ το βασικό τους χαρακτηριστικό είναι ότι «παραμορφώνουν» την όψη των σωμάτων

H Αποστολία Παπαδαμάκη, που υπογράφει τη σκηνοθεσία και τη χορογραφία, επιχειρεί να οπτικοποιήσει με ιδιαίτερο χιούμορ τη μουσική του Τοχ με στόχο να τη μεταδώσει με τρόπο δημιουργικό στους μικρούς θεατές. Η παράσταση είναι απολύτως χορογραφημένη, ενώ, εκτός από τους Μονωδούς και τη Χορωδία, συμμετέχουν και 14 χορευτές – σπουδαστές της Ανώτερης Επαγγελματικής Σχολής Χορού της ΕΛΣ.

Η Παπαδαμάκη, η οποία έχει εμπνευστεί από τον σύγχρονο χορό, τα κόμικς και το χιπ χοπ, σημειώνει: «Οι τραγουδιστές ερμηνεύουν τον ρόλο τους με κωδικοποιημένες ρυθμικές κινήσεις, εκφράζοντας τον συναισθηματικό κόσμο του κάθε χαρακτήρα, ενώ οι 14 χορευτές, που ενσαρκώνουν τους ακόλουθους του παλατιού, σωματοποιούν με χιούμορ και πολύχρωμες δυναμικές κινήσεις την εξέλιξη της ιστορίας».

Η πριγκίπισσα και το μπιζέλι του Ερνστ Τοχ
25, 27, 28, 30 Νοεμβρίου & 14, 16, 18, 19 Δεκεμβρίου 2018
Ώρα έναρξης: 11.00
Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις