Για ποιον λόγο οδηγούν στην αριστερή λωρίδα σε κάποια μέρη του κόσμου;

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Για ποιον λόγο οδηγούν στην αριστερή λωρίδα σε κάποια μέρη του κόσμου;

ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: Γιώργος Ζαχάρης

Η έλλειψη ενιαίας πλευράς κίνησης των οχημάτων στο δρόμο σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ένα θέμα που προκαλεί εύλογα ερωτήματα αναφορικά με τον λόγο που κάθε χώρα έχει επιλέξει είτε την αριστερή είτε τη δεξιά λωρίδα. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι στα περισσότερα μέρη του κόσμου έχει καθιερωθεί η δεξιά λωρίδα για την κίνηση των οχημάτων. Η […]

13.04.2018 | 10:43

Η έλλειψη ενιαίας πλευράς κίνησης των οχημάτων στο δρόμο σε παγκόσμιο επίπεδο είναι ένα θέμα που προκαλεί εύλογα ερωτήματα αναφορικά με τον λόγο που κάθε χώρα έχει επιλέξει είτε την αριστερή είτε τη δεξιά λωρίδα. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι στα περισσότερα μέρη του κόσμου έχει καθιερωθεί η δεξιά λωρίδα για την κίνηση των οχημάτων. Η αριστερή πλευρά ισχύει για τη Μεγάλη Βρετανία και όλες τις πρώην αποικίες της (εξαιρουμένου του Καναδά, που υιοθέτησε τη δεξιά λωρίδα, μάλλον λόγω γειτνίασης με τις ΗΠΑ), αλλά και στην Ιαπωνία. Οι λόγοι της συγκεκριμένης επιλογής εντοπίζονται στον Μεσαίωνα, τότε που οι μετακινήσεις ήταν επικίνδυνες και οι εκτεθειμένοι σε κινδύνους ταξιδιώτες επέλεγαν την αριστερή πλευρά προκειμένου το δεξί του χέρι να είναι ελεύθερο και το σπαθί τους πιο κοντά στον πιθανό αντίπαλο.

Από την άλλη στις ΗΠΑ ήδη από τις αρχές του 18ου αιώνα οι άμαξες με τις οποίες γίνονταν οι μετακινήσεις άρχισαν να κινούνται από τη δεξιά πλευρά του δρόμου. Ο λόγος ήταν και εδώ πρακτικός, από τη στιγμή που οι αμαξάδες κρατούσαν με το δεξί χέρι το καμτσίκι με το οποίοι παρακινούσαν τα υποζύγιά τους. Μάλιστα στην Πενσιλβάνια και το 1792 έγινε υποχρεωτική η κίνηση στη δεξιά λωρίδα. Στη Γαλλία η επιλογή της κίνησης στη δεξιά πλευρά του δρόμου σχετίζεται αφενός με τις συνήθειες πριν τη Γαλλική Επανάσταση, οι οποίες ήθελαν τους πλούσιους αριστοκράτες να βρίσκονται στην αριστερή πλευρά του δρόμου και τους προλετάριους στη δεξιά. Στο παραπάνω πρέπει να προστεθεί και η αντιπαλότητά τους με τους Άγγλους, ενώ από τη στιγμή που και η Γερμανία επέλεξε τη δεξιά πλευρά του δρόμου οι Βρετανοί και για λόγους εγωισμού παρέμειναν πιστοί στην αριστερή.

Ιδιαίτερη περίπτωση συνιστά η Σουηδία, που ενώ αρχικά είχε υιοθετήσει  την κίνηση στην αριστερή πλευρά των δρόμων ακολουθώντας τα βρετανικό παράδειγμα αποφάσισε εν μια νυκτί να αλλάξει πλευρά. Αυτό έγινε το 1967, οριακά χρονικά, καθώς σήμερα μια τέτοια αλλαγή είναι ουσιαστικά ανέφικτη, αφενός λόγω του πλήθους των αυτοκινήτων που θα έχουν στη συνέχεια το τιμόνι στην «ανάποδη» πλευρά, αλλά κυρίως των υποδομών που θα έπρεπε να αλλάξουν με συνέπεια το υπέρογκο κόστος. Στις περισσότερες χώρες του κόσμου τα οχήματα κινούνται στη δεξιά πλευρά του δρόμου. Συνολικά οι χώρες αυτές είναι 165, ενώ σε 75, στη συντριπτική  τους πλειοψηφία πρώην Βρετανικές αποικίες, κινούνται στην αριστερή.

 

 

 

 

Exit mobile version