Αθήνα

°C

kairos icon

Τετάρτη

24

Απριλίου 2024

alphafreepress.gr / ΕΞΩΦΥΛΛΟ / Τόμας Βίζερ: Η Ελλάδα να αποδείξει ότι τηρεί τις δεσμεύσεις της- Θα υπάρξει στενός έλεγχος από τους θεσμούς
ΕΞΩΦΥΛΛΟ

Τόμας Βίζερ: Η Ελλάδα να αποδείξει ότι τηρεί τις δεσμεύσεις της- Θα υπάρξει στενός έλεγχος από τους θεσμούς

Αισιόδοξος για το κλείσιμο της αξιολόγησης αλλά και αυστηρός με την πολιτική της Ελλάδας εμφανίζεται ο επικεφαλής του Euro Working Group Τόμας Βίζερ, καλώντας την να αποδείξει ότι είναι σε θέση να τηρήσει τις δεσμεύσεις της. Μιλώντας στην Ναυτεμπορική, εν όψει της επίσκεψης του στη χώρα για το 2ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο κύριος […]

Thomas Wieser, president of the Eurogroup Working Group, speaks during a panel session at the Financial Risk and Stability Network conference in Berlin, Germany, on Thursday, Oct. 30, 2014. Federal Deposit Insurance Corp. Vice Chairman Thomas Hoenig said that risk-weighting method of capital measurement is "fundamentally in error" at the event. Photographer: Krisztian Bocsi/Bloomberg via Getty Images

Αισιόδοξος για το κλείσιμο της αξιολόγησης αλλά και αυστηρός με την πολιτική της Ελλάδας εμφανίζεται ο επικεφαλής του Euro Working Group Τόμας Βίζερ, καλώντας την να αποδείξει ότι είναι σε θέση να τηρήσει τις δεσμεύσεις της.

Μιλώντας στην Ναυτεμπορική, εν όψει της επίσκεψης του στη χώρα για το 2ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, ο κύριος Βίζερ κάνει λόγο για στενό έλεγχο από τους θεσμούς, προκειμένου να θεσμοθετηθούν τα αντισταθμιστικά μέτρα. Α

ν και οι ενέργειες στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων δεν είναι ενθαρρυντικές, ο Τόμας Βίζερ πιστεύει πως σύντομα θα υπάρξει η πολυπόθητη συμφωνία.

«Το Eurogroup της 20ης Μαρτίου είναι ήδη πολύ κοντά», επισημαίνει ο επικεφαλής του Euro Working Group, θέτοντας το ως προτεραιότητα πιο σημαντική από πιθανό κούρεμα του ελληνικού χρέους.

Ολόκληρη η συνέντευξη του Τόμας Βίζερ:

Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα από εδώ και στο εξής; Σε ποια συνεδρίαση του Eurogroup είναι ρεαλιστικά εφικτή μια τελική συμφωνία;
Περιμένω τη συμφωνία μεταξύ των ελληνικών αρχών και των τεσσάρων θεσμών για τις πολιτικές. Από τεχνική άποψη αυτό θα μπορούσε να συμβεί αρκετά γρήγορα. Αλλά αυτό βρίσκεται στα χέρια εκείνων που διαπραγματεύονται.
Μόλις αυτό επιτευχθεί, θα χρειαστούμε κάποιον χρόνο για να προετοιμάσουμε την πολιτική συζήτηση και, καλώς εχόντων των πραγμάτων, τη συμφωνία.
Το επόμενο Eurogroup, στις 20 Μαρτίου, είναι ήδη πολύ κοντά. Ένα πολύ καλό αποτέλεσμα θα ήταν, κατά τη γνώμη μου, αν θα μπορούσαμε να δούμε ότι θα υπάρχει ήδη συμφωνία με τους θεσμούς για τις πολιτικές.

Σε ποια συγκεκριμένα θέματα θα πρέπει να γεφυρώσουν την απόσταση οι θεσμοί και η ελληνική κυβέρνηση;
Υπάρχουν μια σειρά από ζητήματα σημασίας. Σκέφτομαι βεβαίως το θέμα των δημοσιονομικών πολιτικών – και πέρα από το τέλος του προγράμματος. Αυτό περιλαμβάνει επίσης τη συμφωνία σε μεταρρυθμιστικά μέτρα που υποστηρίζουν μια δημοσιονομική πολιτική προσανατολισμένη στην ανάπτυξη.
5-1--3-thumb-largeΣημαίνει επίσης ότι θα πρέπει κανείς να συμφωνήσει στην ποιότητα των λεγόμενων επεκτατικών μέτρων: θα πρέπει να υποστηρίζουν την ανάπτυξη με έναν οικονομικά υγιή τρόπο. Και αυτό επίσης σημαίνει ότι οι στόχοι για την απασχόληση στον δημόσιο τομέα θα πρέπει να γίνονται ειλικρινώς σεβαστοί.
Τέλος, το να έρθουμε σε μια πραγματική λύση (όχι μόνο στα χαρτιά) στο θέμα των ενεργειακών πολιτικών είναι ουσιαστικό: ο ελληνικός πληθυσμός θα πρέπει να είναι σε θέση να δει -ύστερα από πολλές αποτυχημένες προσπάθειες- τα οφέλη των διαρθρωτικών μέτρων που αυξάνουν τον ανταγωνισμό.
Πολιτικές και πραγματικά διοικητικά μέτρα που βοηθούν, αντί να εμποδίζουν, τις επενδύσεις του ιδιωτικού τομέα θα ενισχύσουν την ανάπτυξη και την απασχόληση· αυτό περιλαμβάνει επίσης θέματα στον τομέα των ιδιωτικοποιήσεων, όπου οι τελευταίες εξελίξεις δεν ήταν ενθαρρυντικές.
Πολιτικές στην αγορά εργασίας αποτελούν επίσης ένα σημαντικό μέρος των συζητήσεων, παρά το γεγονός ότι τα προγράμματα έχουν ήδη παράξει αρκετά σημαντικές αλλαγές στο παρελθόν.
Η μείωση του αφορολόγητου και η περικοπή της δαπάνης για τις συντάξεις είναι διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις ή δημοσιονομικά μέτρα;
Αυτά μπορεί να είναι θέματα των συζητήσεων τις επόμενες ημέρες. Αλλά η διεύρυνση της φορολογικής βάσης είναι -υπό όλες τις συνθήκες- θετική από μόνη της, όπως είναι και ένα βιώσιμο και δίκαιο συνταξιοδοτικό σύστημα.

Η ελληνική κυβέρνηση επιδιώκει αντισταθμιστικά μέτρα που θα καταστήσουν «δημοσιονομικά ουδέτερo» το τελικό αποτέλεσμα. Πόσο πιθανή θεωρείτε μια αντίστοιχη εξέλιξη και υπό ποιους όρους θα μπορούσαν να εφαρμοστούν τα όποια αντισταθμιστικά μέτρα;
Οι πρόσφατες εξελίξεις στον ελληνικό προϋπολογισμό δημιούργησαν ελπίδες για μια βιώσιμη βελτίωση της δημοσιονομικής κατάστασης στην Αθήνα. Οι τεχνικοί εμπειρογνώμονες του υπουργείου Οικονομικών και οι θεσμοί θα πρέπει να συζητήσουν πόσο από αυτό είναι όντως διαρθρωτικό.
Αν αποδειχθεί ότι η Ελλάδα πράγματι υπεραποδίδει στους δημοσιονομικούς στόχους της, τότε πράγματι τα αντισταθμιστικά μέτρα θα μπορούσαν να ενεργοποιηθούν και να είναι σημαντικά.
Προσωπικά, θεωρώ ότι σε αυτήν την περίπτωση θα έπρεπε να αποτελούσαν τη βάση για μελλοντική ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα. Αυτό θα μπορούσε πράγματι να κάνει τη διαφορά μεταξύ μιας υψηλής και μιας χαμηλής πορείας μελλοντικής ανάπτυξης.

Θεωρείτε ότι υπάρχει η δυνατότητα η μείωση του αφορολόγητου να συνοδευτεί από μια μείωση στους φορολογικούς συντελεστές;
Αυτό εξαρτάται από την -από κοινού- ανάλυση των δημοσιονομικών προβλέψεων. Εάν αυτό αποδειχθεί σύμφωνα με τις προσδοκίες, τότε επίσης υπάρχει πάντα το ερώτημα ποιους φόρους θα ήθελε να εξετάσει κανείς.
Εδώ και πάλι υπάρχουν μέτρα που θα πρόσφεραν ελάχιστα στην ανάπτυξη και μέτρα που θα ήταν καλά για την ανάπτυξη μεσοπρόθεσμα.
Γενικότερα, τα μέτρα θα πρέπει να συμβάλουν στο να σταθεί η Ελλάδα ξανά στα πόδια της, για παράδειγμα, ενισχύοντας την αναπτυξιακή δυναμική και επιτρέποντας έτσι την επιστροφή της χώρας στις αγορές με ευνοϊκούς όρους.

Πότε θα προσδιοριστούν τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος; Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης αξιολόγησης ή αμέσως μετά το τέλος του προγράμματος το 2018;
Αυτό θα αποτελέσει μέρος της συζήτησης στο Eurogroup, από τη στιγμή που θα έχει υπάρξει συμφωνία στις πολιτικές. Όπως γνωρίζετε, υπήρξε μια αρκετά σαφής δήλωση για αυτό το θέμα τον Μάιο του περασμένου έτους, η οποία είναι ήδη αρκετά συγκεκριμένη.

Thomas Wieser, president of the Economic and Financial Committee of the European Union (EU), left, speaks with Wolfgang Schaeuble, Germany's finance minister, ahead of a meeting of EU finance ministers at the European Council headquarters in Brussels, Belgium, on Tuesday, Feb. 18, 2014. EU finance ministers hailed progress made in talks in Brussels on creating a system for handling failing euro-area banks, while offering few specifics about their advances. Photographer: Jasper Juinen/Bloomberg via Getty Images

Μια πολιτική δέσμευση των θεσμών, ότι στο τέλος του προγράμματος το 2018 οι μεσοπρόθεσμες παρεμβάσεις στο ελληνικό χρέος θα εξεταστούν και θα προσδιοριστούν, θα είναι αρκετή για την ένταξη της Ελλάδας στο πρόγραμμα ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ; Ή θα χρειαστεί κάτι περισσότερο;
Για αυτό θα πρέπει να ρωτήσετε την ΕΚΤ – όπου οι συνάδελφοι θα σας πουν ότι έγκειται στο Διοικητικό Συμβούλιο να αποφασίσει. Η βιωσιμότητα του χρέους, προφανώς, είναι ένας καθοριστικός παράγοντας.

Το ΔΝΤ δεν εκταμιεύει χρήματα στην Ελλάδα, επειδή δεν έχουν προσδιοριστεί ακόμη τα μεσοπρόθεσμα μέτρα για το ελληνικό χρέος. Ωστόσο, το ΔΝΤ συμμετέχει ενεργά στο ελληνικό πρόγραμμα, θέτοντας τους δικούς του όρους για τη δεύτερη αξιολόγηση. Δημιουργεί αυτό κάποιο πρόβλημα στη διαδικασία ή θα λέγατε ότι είναι μια βιώσιμη σχέση έως το τέλος του προγράμματος το 2018;
Είμαι βέβαιος ότι το ΔΝΤ εργάζεται ενεργά προς την κατεύθυνση μιας συμφωνίας που θα επιτρέψει στο προσωπικό και στη διοίκηση να προτείνουν ένα πρόγραμμα στην Εκτελεστική Επιτροπή του.

Οι σχετικά πρόσφατες παροχές του Αλέξη Τσίπρα σε συνταξιούχους και σε νησιά που υποδέχονται πρόσφυγες και μετανάστες, χωρίς προηγούμενη συνεννόηση με τους θεσμούς, επηρέασαν κατά κάποιον τρόπο τις διαπραγματεύσεις για τη δεύτερη αξιολόγηση του προγράμματος;
Οι δαπάνες θα πρέπει να λαμβάνουν υπ’ όψιν τα μακροπρόθεσμα οφέλη για τον ελληνικό πληθυσμό. Ο τρόπος με τον οποίο έγινε ο χειρισμός σε αυτό το θέμα, καθώς και τα μέτρα που επιλέχθηκαν, οδήγησαν σε μια πολύ δύσκολη κατάσταση τον Δεκέμβριο.
Όλα αυτά μάλλον επηρεάζουν τον τρόπο με τον οποίο μερικοί άνθρωποι εξετάζουν την ποιότητα των μέτρων τα οποία βρίσκονται υπό συζήτηση. Αυτό που θα ήθελα επίσης να τονίσω είναι ότι υπάρχει μια ευρεία αντίληψη, σωστή ή λάθος, ότι πολλά μέτρα που έχουν συμφωνηθεί και νομοθετηθεί τα τελευταία χρόνια δεν εφαρμόζονται.
Θα ήταν καλό αν θα μπορούσε κανείς γρήγορα να διαλύσει αυτή την εντύπωση, η οποία προφανώς δεν είναι καλή για την ελληνική οικονομία και κοινωνία.

Αν η δεύτερη αξιολόγηση δεν ολοκληρωθεί έως το καλοκαίρι θα υπάρχει χρόνος για την έγκαιρη ολοκλήρωση του προγράμματος και την επιστροφή της Ελλάδας στις αγορές; Ή θα χρειαστεί ένα νέο πρόγραμμα;
Είμαι βέβαιος ότι η δεύτερη αξιολόγηση μπορεί να ολοκληρωθεί αρκετά πριν από το καλοκαίρι.

 

Ακολουθήστε μας στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις